
NABC
NABC-modellen fungerar som ett stöd för att definiera din idé och förbereda en kärnfull pitch genom att den utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder.
Ett exempel för ett program för digitala möten skulle kunna se ut så här:
Need
Vi behöver ha värdefulla och effektiva möten utan att träffas fysiskt, både för att spara tid och minska på onödigt resande.
Approach
Ett användarvänligt program installerat på din dator eller telefon där vi kan ha möten med ljud och bild. Upplevelsen skall vara lika bra som att träffas fysiskt.
Benefits
Vi kan ha möten utan att spendera tid på att resa, vilket också minskar belastningen på miljön. Dessutom kan vi inkludera människor i våra möten som på grund av olika anledningar har svårt att förflytta sig och delta fysiskt. Att enkelt kunna organisera möten med deltagare från olika platser och med olika bakgrund har flera positiva effekter för samhället och möjliggöra nya samarbeten. I programmet finns det också möjligheter att enkelt dela och samarbeta kring olika dokument.
Competition
Vi kan ringa ett vanligt telefonsamtal, men då har vi inte möjlighet till video eller samarbete kring dokument. Dessutom är det smidigare att organisera och boka möten då vårt program också har stöd för att bjuda in till och planera möten, vilket underlättar om det är många deltagare.
Börja alltid med kundens behov
Många lägger mycket tid på just ”Approach” och fokuserar bara på sin lösning och hur den ska se ut. Vi tycker att det istället är viktigt att börja med ”Need” det vill säga ett tydligt behov eller problem. Det är lätt att hamna fel med både lösning och marknadsföring om man inte vet vad behovet egentligen är.
När du har gått igenom modellen ser du klarare vad det är för problem som ska lösas och kan bygga en stark och tydlig affärsidé.
Här kan du ladda ner modellen i två versioner:
Summera ditt värdeerbjudande
Om du summerar informationen från de fyra områdena i NABC-modellen i ett konkret erbjudande blir det en utmärkt kort förklaring av din affärsidé som du kan använda när du ska berätta vad du gör vid ett möte, eller på din webb.
Lägger du sedan till en ”hook” (inledning som skapar intresse och reaktion) före din NABC och en ”closer” (något som får lyssnaren att minnas) efter modellen har du en perfekt pitch.
Här kan du ladda ned NABC-modellen med hook och closer
Vill du ha hjälp att gå igenom modellen? Boka ett möte med oss så tittar vi på den tillsammans!