logo Created with Sketch.
  • Starta företag
  • Utveckla företag
  • Finansiera företag
  • Mötas och nätverka
  • Nyttiggöra forskning
Meny
  • Starta företag
  • Utveckla företag
  • Finansiera företag
  • Mötas och nätverka
  • Nyttiggöra forskning
  • Start
  • Här finns vi
  • Nyheter
  • Blogg
  • Event
  • Våra case
  • Våra bolag
  • Våra projekt
  • Hyra kontor
  • För hyresgäster i Jönköping
  • Om oss
  • Kontakta oss

Hem / Starta företag / Kom igång med din idé / The Golden Circle

The Golden Circle

Vissa människor och företag når en större framgång än andra. Ändå har alla samma utgångspunkt och samma möjligheter från första början. Hemligheten bakom är att de som lyckas har börjat med att ställa sig frågan ”varför?”.​

På vilket sätt skapar din affärsidé en bättre vardag för de många människorna på denna jord? Som ett litet barn bör du utmana dig själv och övriga ägare eller medarbetare med frågan varför, varför, varför tills du har hittat kärnan och det verkliga drivet i ert företag.​ ​​Värderingsstyrda företag kan oftast förklara varför de finns till. Om du kan förklara ditt företags värderingar – alltså varför kunderna ska köpa från just ditt företag och inte från konkurrenterna – då har du kommit långt! Och kom ihåg: det handlar inte om vilken prislapp din tjänst eller produkt har, utan vilket värde den tillför. ​

Nyckeln ligger i det vi kommunicerar

Enligt entreprenören och TED-talkprofilen Simon Sinek ligger nyckeln i det vi kommunicerar. För att illustrera sin idé har han uppfunnit en enkel modell som kallas för ”The golden circle”.​ I kärnan av denna cirkel har vi ”why”, utanför den har vi ”how” och ytterst har vi ”what”.​

De flesta företag kommunicerar utifrån och in. De börjar med ”vad” – alltså produkten de säljer, sedan berättar de hur utmärkt produkten är och varför du ska köpa den. ​Men några få företag har vänt på det och börjar all sin kommunikation med ”varför”:​

Vad driver oss?​ Vad tror vi på?​ Varför kliver vi upp och går till jobbet varje morgon?​

Bland sina exempel nämner Simon Sinek varumärket Apple. Istället för att säga: ”Vi gör fantastiska datorer, de är användarvänliga och har snygg design, vill du köpa en?” gör de tvärtom. ​Apple börjar i andra änden och säger:

”Vi tror på att tänka annorlunda. Allt vi gör, gör vi för att utmana status quo. Det gör vi genom att skapa användarvänliga och stilrent designade datorer, vill du köpa en?”.​

Skillnaden är enorm. Om din potentiella kund ser passionen som ligger bakom produkten och om de tror på samma sak som du, är de mer benägna att lita på dig och köpa den.

Träffa oss

Vi hjälper dig gärna​​ att hitta just ditt ”varför”. Att träffa oss är kostnadsfritt och konfidentiellt och du bokar ett möte här. Vi ser fram emot att få höra mer om din idé!

Träffa oss!

Dela

  • Kom igång med din idé
    • MVP & MLP
    • The Golden Circle
  • Utveckla din affärsidé
  • Registrera företag
  • Kickstartsprogrammet
  • Testa dina vingar som studententreprenör eller studentresurs
  • Webbkurs: Lär dig starta företag på tio dagar

87,8 mkr

attraherat
kapital 2021


Våra tjänster

  • Starta företag
  • Utveckla företag
  • Finansiera företag
  • Mötas och nätverka
  • Nyttiggöra forskning

Meny

  • Här finns vi
  • Nyheter
  • Blogg
  • Event
  • Våra case
  • Våra bolag
  • Våra projekt
  • Hyra kontor
  • För hyresgäster i Jönköping
  • Om oss
  • Kontakta oss

Kontakt

  • Kontakta oss
  • Här finns vi

Om oss

  • Science Park
  • Historia
  • Värderingar
  • Ägare
  • Partners
  • Pressrum
  • Nyhetsbrev
  • Personuppgiftspolicy