Settr vinnare av Betapitch Jönköping 2018

För tredje året i rad arrangerades under tisdagskvällen den internationella startup-tävlingen Betapitch på Science Park i Jönköping. Efter en tuff överläggning av juryn stod Settr som vinnare i tävlingen och får därmed representera Jönköping i den internationella finalen i Berlin i mitten av november.

Betapitch är en internationell startup-tävling som går av stapeln på tolv utvalda och entreprenörstäta platser runt om i världen: Belgrad, Skopje, Sofia, Tirana, Hamburg, Lissabon, Kairo, Mostar, Istanbul, Seoul, Kuala Lumpur och Jönköping. På varje ort väljs ett antal tävlande ut som får pitcha sin affärsidé inför en jury. Vinnaren får en biljett till finalen i Berlin för att presentera sin idé för internationella investerare med chans att vinna bland annat en resa till Silicon Valley. I går gick Betapitch Jönköping av stapeln när sex utvalda startups fick chansen att pitcha sina affärsidéer inför en förväntansfull jury och publik på Science Park i Jönköping. De tävlande idéerna var:

  • Homecooked – en plattform för sociala matupplevelser, baserat i Chicago.
  • Blackbox – ett ramverk för hantering, lagring och visualisering av information.
  • Bizscree – underlättar utvärdering av entreprenörens ”soft skills” vid en investering.
  • InsurTech – utvecklar smarta och säkra kontrakt för försäkringsbranschen.
  • Settr – skapar genom sin teknik, möjlighet för influencers att driva egna multi-brand stores samtidigt som varumärken får en effektiv säljkanal med millenials som målgrupp.
  • AB2C – digital resetjänst som gör det enklare för människor att boka resor till samma plats, från olika utreseorter.

På bara fem minuter skulle bolagen presentera och sälja in sin idé innan juryn fick möjlighet att ställa frågor. Juryn bestod av:

  • Simon Markström, European Patent Attorney på AWA
  • Lovisa Skyborn, affärsutvecklare och investment manager på Science Park Jönköping, samt tidigare VD på Jönköping Business Development
  • Calle Andersson, projektledare och affärsutvecklare på Toxic interactive solutions.

Efter juryns överläggning stod det klart att Settr kammade hem vinsten och därmed får representera Jönköping i den internationella finalen i Berlin den 15 november. I priset ingår också 5000 SEK i resebidrag från Science Park Jönköping, samt kontorsplats i Science Parks coworking-yta Spark under sex månader. I Berlin tävlar deltagarna bland annat om en resa till Silicon Valley och en prissumma på 5000 EURO.

Vinnarmotivering:

”Med utgångspunkt i en av dagens stora utmaningar med konsumentförsäljning har vinnaren kombinerat det här århundradets främsta marknadsföringskanaler med konsumentbeteendet hos millenniegenerationen.”

Bakom affärsidén står Simon Fransson, Mikaela Pihl, Rod Larsson, Ucha Gviniashvili och Lucas Boothe Forsman som har olika bakgrunder inom design, tech, företagande, kundservice och försäljning.

– Det är alltid en fantastisk känsla att komma ut som vinnare och det är inget vi tar enkelt på. Samtidigt vet vi att det bli ännu tuffare i Berlin och förberedelserna har redan börjat, säger Simon Fransson, en av entreprenörerna bakom Settr om vinsten.

– Vi har ett fantastiskt team och har haft ett grymt stöd från Science Park och Almi vilket har underlättat arbetet att skapa en grym produkt som vi är övertygade om är framtiden för mode. Stay tuned! avslutar han.

På bild: Simon Fransson och Mikaela Pihl, två av entreprenörerna i teamet bakom den vinnande affärsidén Settr.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår