Pair accelererar snabbt och utökar sitt utbud med två nya tjänster

Tänk dig ett skönare sätt att parkera. I augusti 2020 hade inkubatorbolaget Pair precis lanserat en första version av sin app Pair Parking, som gör parkeringsletandet till ett minne blott. Detta genom att på ett smidigt sätt möjliggöra förbokning av outnyttjade, förhyrda och abonnerade parkeringsplatser i centrala Jönköping.

Då var framtidsvisionen att utöver Jönköping etablera Pair i Stockholm. Idag – knappt ett år senare – finns tjänsten bland annat i Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås, Halmstad, Lagan, Ljungby och Simrishamn. Siktet är också ställt på den internationella marknaden och stora planer väntar runt hörnet.

Parallellt med att kundklientelet och appens användarskara stadigt ökat, har Pair mer än dubblerat medarbetarskaran till ett team om fem. Emil Jungåker, VD och delägare, blev en del av Pair i november 2020.

”Under det senaste halvåret har vi utvecklat vårt totala erbjudande på alla plan . Vi har gått från att erbjuda förbokning av parkeringsplatser, till att erbjuda tre olika tjänster: Pair Parking, Pair Recharge och Pair Manager”, förklarar Emil.

Stöd av Naturvårdsverket och Klimatklivet

Pair Recharge är appen som erbjuder ett smidigt sätt att ladda din elbil. Genom att använda Pair Recharge kommer du kunna hitta din laddplats, påbörja en laddning och betala direkt i appen. En win-win-win för kund, miljö och klimat helt enkelt. Tidigare i år fick Pair ett bidrag från Naturvårdsverkets utlysning ”Klimatklivet”, för att etablera ett 50-tal laddstationer runt om i landet.

”Klimatklivet är ett stöd till lokala och regionala investeringar som minskar utsläppen av koldioxid och andra gaser som påverkar klimatet. De investerade medlen ska ge största möjliga utsläppsminskning per investerad krona.” Naturvardsverket.se

Pairs turkosa logo mot lila bakgrund

Pair Manager får stort gensvar på marknaden

Det senaste tillskottet i Pair-familjen är Pair Manager – en tjänst och webbaserat system som ger hotell- och fastighetsägare möjligheten att enkelt hantera sina parkeringar. Med hjälp av tjänsten får kunden inte bara koll på beläggningen på sina parkeringar, utan även möjligheten att intäktsoptimera den och erbjuda sina kunder förbokning av parkeringsplats.

Emil Jungåker, VD och delägare på Pair, berättar om potentialen i Pair Manager:

”Pair Manager har fått ett oerhört positivt mottagande. Just nu finns det inga andra system för att hantera parkeringar för hotell, så vi känner av ett fantastiskt gensvar från marknaden. Med Pair Manager ger vi hotellen möjlighet att implementera sin revenue management även i sina garage.”

Siktar på internationell expansion

Emil förklarar att en av de stora utmaningarna för bolaget just nu helt enkelt är att hinna besöka alla hotell och fastighetsägare som är intresserade av Pairs tjänster. Men vad gäller Pair Recharge är utmaningen en annan. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många elektriker för att få laddningsstolparna på plats i den takt de själva hade önskat. Men trots utmaningarna sätter de siktet högt med mål som är allt annat är blygsamma:

”Vi är orädda i våra målsättningar. Vi vill såklart att Pair ska finnas på alla hotell som har parkeringar. Oavsett om du har fem eller flera hundra parkeringsplatser så finns ett behov att organisera dem, både med hjälp av Pair Manager och Pair Recharge. Pair Manager funkar överallt och har potential att slå igenom internationellt som nationellt. Därför siktar vi såklart på att ta oss ut i världen!” berättar Emil.

En del av Science Parks inkubator

P-air är sedan i början av 2020 en del av Science Parks inkubator – ett intensivprogram för företag som är redo att verkligen satsa på sin affärsidé och ta sitt bolag till nästa nivå. Förutom värdefulla kontaktnät med potentiella intressenter och hjälp att finslipa på affärsmodell och strategi, får deltagare i inkubatorn även kontinuerlig coaching med en affärsutvecklare från Science Park. Såhär säger Henning Lindberg, affärsutvecklare på Science park, om Pairs resa:

”Det har varit väldigt kul att följa Pair resa, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv där en tydlig positionering skett och där bolaget gått från vision till en fullt ut fungerande tjänst som kunder och användare gillar och vill ha. Att bolaget dessutom kompletterat teamet säkerställer tillväxten och utrullningen på ett bra sätt. Här är det tydligt att viljan, modet och den tidiga kundinvolveringen verkligen gjort skillnad, något vi brukar prata mycket om i affärsutvecklingen av våra bolag.”

Låt oss vara ditt bollplank - berätta för oss om din idé!
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår