
Cleap utsågs till Årets Innovation på UF-mässan i Jönköping
Den 27 februari hölls den regionala UF-mässan på Elmia i Jönköping, som arrangeras av Ung Företagsamhet. Där samlades 268 UF-företag för att ställa ut sina affärsidéer, sälja sina produkter och tävla i olika kategorier inom företagsamhet.
Ett av priserna som delades ut var Årets Innovation, där Science Park stod som tävlingsvärd och det var gymnasiestudenterna Olle Schent och Algot Svensson som kammade hem utmärkelsen. Olle och Algot som studerar på Per Brahegymnasiet i Jönköping driver UF-företaget Cleap och har tagit fram en smart bärsele som gör det lätt och smidigt att bära sina skidor.
Detta är en push för att ta det vidare och ett bra betyg på att vi är på rätt väg, berättar Olle och Algot.
I och med vinsten kvalificerar sig nu Cleap till att tävla vidare med sin affärside i SM i Ung Företagsamhet – en tävling som äger rum den 18-19 maj på Stockholmsmässan.
Juryns motivering:
Årets innovation är självklar och enkel, den löser ett verkligt problem och är redo att komma ut på marknaden i befintligt skick. Som produkt blir den svår att klara sig utan när man väl har testat. Med tydligare branding av produkten kan vi se världsstjärnor skylta med denna på sina Instagramkonton.
På plats på mässan fanns Science Parks affärsutvecklare Dina Sasic och Daniel Backstig som förutom att dela ut priset även var där i egenskap av jurymedlemmar, tillsammans med representanter från Näringslivskontoret, Coloreel och Trustcruit.
Jag personligen hade dem som en het kandidat redan vid inläsningen. När vi sedan fick se och känna på produkten och höra deras förklaringar och resonemang blev det en ganska given segrare. Deras produkt kommer jag använda nästa vecka när jag åker skidor med familjen i Branäs, säger Daniel Backstig.