Utveckla din e-handel – ett Innovation Race i fyra etapper
Har du tankar om att börja sälja på nätet? Eller har du nyligen kommit igång med din onlineförsäljning, men vill ha hjälp att ta nästa steg? Välkommen att delta i vårt Innovation Race – en praktisk innovationsprocess i fyra etapper på temat ”Så skapar du affärer på nätet”.
Fyra eftermiddagar som leder fram till en konkret handlingsplan
Under fyra etapper (fyra eftermiddagar) kopplar vi samman teori med praktiska övningar vilket ger dig och ditt företag ett värdefullt stöd i att möta framtidens utmaningar bl.a. i förändrade kund- och köpbeteenden. När du går i mål har du fått:
- individuell affärsutveckling för din verksamhet
- föreläsningar
- expertis inom relevanta områden
- nätverkande med andra företag med liknande mål och utmaningar.
Vi vill ge dig ett helhetsgrepp kring ditt företags digitala affärsresa – från att attrahera kunden till att leverera varan, ta betalt och bygga en långsiktig digital relation med kunden för framtida återköp eller rekommendationer. En programinsats som ökar ditt företags beställarkompetens, och att bli en bättre kravställare vad gäller underlagsbeskrivning för just er e-handelssatsning (utan koppling till teknik- eller plattformsval).
Efter racet har du med dig en konkret handlingsplan för att starta en e-handel eller ta din befintliga till nästa nivå. Arbetar du i ett traditionellt försäljningsled och har tankar på att börja sälja direkt eller gå in på en ny marknad hjälper vi dig att titta på olika strategier framåt tillika att analysera fallgroparna.
Programmet erbjuds inom Science Park Innovation Runway med stöd av E-merge.
Vem kan delta?
Det här Innovation Race:t riktar sig till etablerade företag med 5–249 anställda i Jönköpings län som:
- har en utmaning inom din verksamhet som involverar e-handel
- har möjlighet att lägga den tid som krävs under programmet – fyra eftermiddagar under vecka 46-49
Vi rekommenderar att minst två personer deltar från varje företag.
Vad får du när du deltar?
- Individuell affärscoaching
Varje företag får en egen processledare med lång erfarenhet av affärsutveckling och innovationsledning. Vi guidar dig genom varje etapp och fokuserar på ditt företags identitet och varumärke, kundbehov och digitala kundresa samt inte minst att genom rätt kommunikation stärka relationer externt och internt. Vi går igenom olika mätmetoder, vad du kan och bör mäta samt logistik och eftermarknad. - Insikt och inspiration
Ny kunskap innebär nya nätverk och etapperna inkluderar expertis inom digitala affärsmodeller, teknik och innovation samt varumärkesuppbyggnad. - Instrument
Du får tillgång till verktyg, mallar och dokument som du har nytta av för att utveckla dina tankar kring digitala affärer.
Datum och innehåll
11 november kl. 12.00-17.00
Individuellt
- Nuläge och vision.
- Den digitala kundresan – affärsmodell och logik.
- Driv och hinder.
Insikt
- E-handel från ett översiktsperspektiv
- Hållbar e-handel
- Google och Amazon
18 november kl. 12.00-17.00
Individuellt
- Hur tar jag kontroll över och stärker mitt varumärke online?
- Hur tänker min kund och vad gör min kund?
- Hur bygger jag en digital relation?
Insikt
- Varumärke, erbjudande och kommunikation
- Hjälp kunden fatta beslut online
- Att presentera sig online
25 november kl. 12.00-17.00
Individuellt
- Din nya värdekedja
- Dina samverkanspartners
Insikt
- Från order till ambassadör
- Uppfylla kundens förväntningar
- Synlighet och kommunikation – marknadsföring och mätbarhet
- Ta faktabaserade beslut och fortsätt attrahera och förstå din kund online
- Vad händer när kunden tryckt på knappen?
2 december kl 12.00-17.00
Individuellt
- Din digitala kundresa – hur gör jag?
- Att ta första steget
- Handlingsplan
- Utvecklas till nästa nivå
- Resurser och ansvar
- Vad händer nu?
Praktisk information
Våra träffar kommer att ske på Science Park i Jönköping alternativt online.
Programmet startar onsdagen den 11 november och pågår under fyra eftermiddagar; 11, 18 och 25 november samt 2 december. Vi startar varje tillfälle med lunch 12.00 för att nätverka med andra företag och fortsätter sedan med arbete fram till 17.00. Vi kommer under varje etapp att samla hela gruppen för att delge varandra av vårt arbete i den utsträckning som känns bekvämt. Under eftermiddagen serveras fika och frukt.
Kostnad
Deltagaravgiften är en subventionerad kostnad på 20 000 kr (exklusive moms) per företag. Företaget bestämmer själv hur många som deltar, men vi rekommenderar minst två deltagare.
Anmälan
Anmäl dig här senaste den 31 oktober.
Har du frågor om upplägget? Kontakta Carina Blom på carina.blom@sciencepark.se eller 070-514 23 12.
Om Innovation Runway
Sedan 2105 har Science Park, i samarbete med Almi, JU och med stöd av Region Jönköpings län och Tillväxtverket (ERUF) utvecklat och implementerat innovationsprocesser i syfte att stödja innovationskraft och innovationstakt hos länets SME. Etablerade företag som är starka i sin vardag, men som vill ta steget vidare genom innovation. Av de företag som hittills tagit del av Innovation Runway anser 87% att de genom sin medverkan vidgat nätverk och kunskap samt skapat nya produkter och tjänster som också nått marknaden.
Om e-merge
I takt med att köpbeteenden ändras alltmer mot onlinehandel, behöver företagen förändra sina varuflöden, sin försäljning och hur de tar betalt. Region Jönköpings län har i samverkan med länets kommuner, Jönköping University, Science Park, Almi, Handelskammaren Jönköpings län och Sparbanksstiftelsen Alfa dragit igång ett treårigt projekt, e-merge, där Jönköpings län ska bli ett ledande kunskaps- och utvecklingscentrum för digitala affärer och logistik.