Tips för en bra pitch
Något av det roligaste vi vet är att vara med när våra bolag ska pitchträna. Alltså, när något av de bolag vi jobbar med att utveckla ska hålla en presentation inför exempelvis en investerare eller potentiell kund och vi hjälper dem slipa argumenten och göra en riktigt vass insats.
Modellen vi använder heter Value Creation Forum och är framtagen av SRI. I korthet går det hela till så att bolaget får förbereda en 15 minuter lång pitch och vi affärsutvecklare klär oss i olika roller som markeras via färgglada kepsar och solglasögon.
En grön keps lyfter fram styrkorna i presentationen. Har man en röd keps har man i uppgift att se vad som skulle kunna förbättras. Gula kepsar sitter på dem som föreställer investerare och bär man orange glasögon representerar man kunden och funderar på vad som skulle kunna få en att köpa produkten eller avstå.
Pitchträning med Value Creation Forum är ett effektivt sätt att snabbt få en mängd feedback på den presentation man tänkt göra inför en investerare, eller potentiell kund. Dessutom är det väldigt roligt, både för entreprenörerna och för oss affärsutvecklare!

Börja med NABC-modellen
För att ta fram ett bra underlag för pitchen jobbar vi oftast med NABC-modellen som du kan läsa mer om här. NABC-modellen fungerar som ett stöd för att definiera din idé och utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder.
Vill du pitchträna med oss?
Kontakta någon av våra affärsutvecklare och berätta om din idé så ser vi hur vi kan lösa det.