Startupen Settr sliter hårt nu – för att slippa jobba sedan

Varje år möter Science Park över 1000 affärsidéer, varav ungefär 300 utvecklas till faktiska företag. De människor vi möter har alla olika drivkrafter. Vissa vill göra planeten till en bättre plats. Andra vill utföra sin hobby vid sidan om en anställning. En del vill revolutionera en hel marknad. För Rod Larsson på startupbolaget Settr grundar sig en stor del av drivkraften i möjligheten att en dag vara ekonomiskt oberoende. Ett mål som han och hans team sliter extremt hårt för.

Så länge Rod kan minnas har han funderat på nya affärsidéer. Den ena mer innovativ – och mer galen – än den andra. Han har alltid lockats av den kreativitet, frihet och flexibilitet som kännetecknar livet som entreprenör. Likaså möjligheten att ha en vardag där han själv får bestämma vad som är möjligt och inte.

rod_larsson_settr

Med viljan att gå sin egen väg

Känslan av att vilja mer och tänka utanför boxen har alltid följt Rods val genom livet. Så har även avskyn för att rätta sig efter andras regler och ramar.

Man kan väl sammanfatta det med att jag som tonåring hade mycket spring i benen och svårt för att sitta still och ta instruktioner. Jag hamnade ofta i min egen värld där jag funderade på olika affärsidéer och visioner. Intresset för entreprenörskap – och att skapa något eget har alltid funnits där, förklarar Rod.

2018 korsades hans väg av entreprenörerna Simon Fransson och Mikaela Pihl. De hade nyligen börjat fundera på en idé de ville förverkliga. Simon, som tidigare hade arbetat på en startup i Dubai ville nu  tillsammans med Mikaela ta med en liknande affärsmodell till den svenska marknaden. De ville satsa på den stora – och växande – marknadsföringstrenden Influencer Marketing. Rod fick en pitch, såg potentialen och därefter påbörjades deras gemensamma resa.

Settr är idag en plattform där företag och influencers kan skapa framgångsrika samarbeten. Lösningen innebär en skräddarsydd webshop i influencerns namn, där personen i fråga säljer de produkter och varumärken som hen samarbetar med. Detta skapar en smidigare köpprocess för kunden, som inte behöver klicka sig vidare på flera olika länkar som influencern marknadsför. Istället finns samtliga varumärken och produkter samlade under samma webbshop. Settr har skapat  en skräddarsydd tjänst som förenklar och förbättrar upplevelsen för alla parter. 

18 månader och en reality check senare

Kort efter uppstart hade teamet vuxit till fem personer. De var ett målinriktat gäng, med kompetenser inom allt från tech och design till sälj och företagande.

Stora ambitioner och hög genomförandekraft – ribban sattes högt och det gemensamma målet var att lansera den första webshopen inom bara tre månader.

Sedan slog verkligheten till.

Vi har arbetat stenhårt, och hade inte kunnat göra så mycket annorlunda – förutom att lägga en mer realistisk tidsplan. Efter 18 månader har vi utvecklats otroligt mycket och lanserat ett flertal influencer-shoppar. Men vi är samtidigt rätt långt ifrån där vi inledningsvis trodde att vi skulle vara idag. Eftersom viljan och drivkraften alltid varit hög så tog det ett tag att acceptera att tiden sprang snabbare än vi, menar Rod.

settr_influencermarketing

Trots att allt har tagit lite längre tid än planerat fortsätter Settr att sikta högt. Om 5 år ska de vara ledande inom sin bransch i Norden. Och det är i den målsättningen som Rod hittar sin drivkraft – framförallt under de långa arbetsdagarna eller när motivationen sviktar.

Jag sliter hellre väldigt hårt nu, för att sedan aldrig behöva jobba mer, förklarar Rod.

Sedan december 2018 är Settr en del av Science Parks Inkubator. Av teamets medlemmar är det endast Rod som utgår från Jönköping och oftast väljer han att arbeta från Science Parks coworking-yta. Där får han dagligen träffa andra entreprenörer som kan bidra med ny kunskap – och vice versa.

”Jämför dig inte med andra”

Trots ett tydligt ekonomiskt mål är det – när allt kommer till kritan – inte det som definierar en framgångsrik entreprenör enligt Rod.

Det spelar ingen roll om du är miljardär. En framgångsrik entreprenör är enligt mig en person som lyckas få fram potentialen i varje individ. Som förstår att alla löser uppgifter på olika sätt, är ödmjuk och inte jämför sig med andra, förklarar Rod.

Rod_Larsson_Settr

Vilken är din drivkraft?

För att nå din dröm som entreprenör är det drivkraften som tar dig framåt. Den ligger till grund för hur högt du sätter målet, hur mycket du vågar satsa och hur snabbt du vågar testa igen om ditt första skott går stolpe ut. På Science Park möter vi 1000 idéer om året. Detta genom kravlösa och konfidentiella möten där du är den som berättar, och vi är de som lyssnar. Har du också en företagsdröm? Kontakta oss så hjälper vi dig vidare. Du kan också gå med i facebookcommunityn ”Friends of Science Park” – ett nätverk fullt av drivna entreprenörer, motivation och positiv energi. Häng med!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår