Emelie Terlinder och Anna-Lena Isaksson står i en lagerlokal. De har skyddshjälmar med texten "Insatt" på.

Qnister tar juristbranschen med på en framtidsresa

”Är din arbetsplats redo för GDPR?” var en fråga som under 2018 fick många organisationers nackhår att resa sig. Några månader tidigare hade idén om GDPR-verktyget Qnister skapats, framtaget av bolagsjuristerna på Insatt AB för att hjälpa deras kunder i det outforskade området. Verktyget skulle bli ett steg på vägen till att förändra och digitalisera den konservativa juristbranschen.

Med erfarenhet från såväl stora globala koncerner till tillväxtbolag hade bolagsjuristerna Anna-Lena Isaksson och Emelie Terlinder en tydlig vision hur de ville leverera sina tjänster i ett eget bolag. De såg verksamheternas stora behov av att ha en jurist tillgänglig löpande på konsultbasis, som kunde erbjuda handfasta råd och samtidigt stödja affären. Därför startades Insatt AB – med visionen av att förändra juristmarknaden och utmana en konservativ rådgivningsbransch.

Vi ville ändra den många gånger förutfattade upplevelsen av hur det är att gå till en advokatbyrå. Målet var att skapa känslan av att ringa kollegan i rummet bredvid där vi sänker trösklarna och inte bara blir juristen i rummet, utan där vi dessutom vågar gå in i affären.

Anna-Lena Isaksson

Närbild på två personer som ståendes tittar på en dator. En av personerna pekar på skärmen, medan den andra skriver.

Produktutveckling i ett outforskat och komplext område

Ett första steg till att digitalisera branschen kom i samband med att dataskyddsförordningen GDPR skulle träda i kraft under 2018. Den skulle komma att gälla för alla organisationer och branscher, med större krav på rutiner och processer för säker hantering av personuppgifter.

När Emelie och Anna-Lena skulle sätta sig in i den nya förordningen insåg de att denna hantering skulle innebära stora arbetsinsatser för deras kunder på Insatt. De började därför fundera på hur de kunde hjälpa sina kunder framåt i arbetet, och snart började en idé utformas i deras huvuden. Efter ett par månaders intensivt arbete från idéstart till färdig produkt lanserades under september 2017 Qnister GDPR. En molntjänst som skapade struktur och kontroll i ett outforskat och komplext GDPR-område.

Tjänsten accepterades snabbt av marknaden, och en intensiv tillväxtresa påbörjades. I samma veva knoppades Qnister AB av till ett eget bolag.

– Till skillnad från i Insatt, där vi geografiskt hade kunder i Jönköping med omnejd, så fanns Qnister på en nationell marknad med en affärsmodell baserad på årslicens. Detta var en av aspekterna till att vi knoppade av, då det var grötigt att hantera under samma bolag. Men framför allt då vi behövde ett ledarskap och någon som kunde fokusera enbart på Qnister-affären. Det fanns fortfarande såklart mycket synergier och ett ömsesidigt beroende mellan bolagen, säger Anna-Lena.

Qnister utnämndes till Årets inkubatorsbolag

Med en ny VD och delägare i spetsen, Camilla Danielsson, påbörjades resan med att sätta Qnister på den nationella kartan. Och resultaten var mycket positiva. Under Qnisters första verksamhetsår lyckades de skapa hundratals kunder och flertalet återförsäljare över hela landet.

– Camilla var en nyckelperson i att bygga företaget. Under hennes ledning byggdes ett nationellt återförsäljarnätverk, samtidigt som den stora massan av kundbasen utvecklades, förklarar Anna-Lena.

Qnister fick ett bollplank i inkubatorprogrammet

Under denna tid var Qnister en del av Science Park inkubator, något som Anna-Lena förklarar var både ett stöttande och tryggt bollplank under den intensiva perioden. Ansvarig affärsutvecklare var Martin Harbäck, och han menar att det fanns flera framgångsfaktorer som skapade företagets snabba tillväxt.

Affärsutvecklare Martin Harbäck står i foajén i Science Park Towers

Martin Harbäck, affärsutvecklare på Science Park

 – Qnister var snabba att agera på en makrotrend. De byggde tjänsten i god tid innan förändringen skulle slå igenom. Så när väl efterfrågan kom hade de hunnit jobba igenom användarvänligheten. Dessutom kombinerade de egen direktförsäljning med att bygga återförsäljarnät. På det sättet låg de nära kunderna samtidigt som de kunde få ut mer säljkraft genom återförsäljarna, säger Martin.

Framför allt fanns det en egenskap som enligt Martin gjorde att Qnister snabbt kunde växla upp.

– Alla affärsutvecklare vet att en särskild egenskap är viktigare än de flesta andra, nämligen entreprenörernas drivkraft. Den behövs i alla delar av ett bolagsbyggande och då särskilt inom säljområdet. Därför var det särskilt roligt att jobba med Qnister, för de hade hur mycket som helst av den varan, säger Martin.

Under 2018 fick Qnister ta emot Guldenen – Science Park utmärkelse till det inkubatorsföretag som utmärkt sig mest under året.

Ett nationellt etablerat GDPR-verktyg

Idag är Qnister ett nationellt etablerat GDPR-verktyg, där deras tjänst även finns på engelska och används av svenska dotterbolag i Europa. De senaste åren har även produktutvecklingen gått framåt. Nyligen släppte de ett nytt system för visselblåsning – en molntjänst som ska förebygga missförhållanden på arbetsplatser genom säkra kanaler för rapportering.

Qnisters framgångsfaktorer och snabba tillväxt har enligt Anna-Lena alltid varit präglad av den flexibla arbetsprocessen, i kombination med duktiga medarbetare och korta beslutsvägar. Något som Anna-Lena ser tillbaka på med extra stolthet är dessutom att de inledningsvis vågade utveckla vad kunden efterfrågade, genom att vara lyhörda och svänga efter marknaden.

Redan från start blev vi ett tight team och etablerade en fin företagskultur som la grunden för själva kärnan till verksamheten. Snacka om att vi har arbetat agilt rätt igenom. Vi har aldrig behövt vänta till nästa styrelsemöte, utan suttit vid skrivbordet och tänkt ”okej, vi kör”.

Anna-Lena Isaksson

Anna-Lena är dock noga med att lyfta fram hur varje beslut grundats i hårt arbete, analyserande av risker och mycket kämpande. Hon anser även att det är en fördom att ”saker kommer av sig själv” inom företagande. Med en ny produkt som de nyligen släppt på marknaden är Qnister-teamet återigen inne i en intensiv period.

– Det är mycket pannben bakom ett bolagsbyggande. Just nu är vi inne i en sådan period där vi inväntar ketchupeffekten. Vi vet att det bara finns ett sätt framåt – att kämpa på. Vi har många intensiva år bakom oss, och ska man sammanfatta de så innehåller de blod, svett, tårar och skratt. Mest skratt dock, förklarar Anna-Lena.

Camilla Danielsson, VD på Qnister, och Martin Harbäck, affärsutvecklare på Science Park, sitter i ett mötesrum och pratar med en person som står i förgrunden.

”Vi bestämde oss för att göra ett avtryck”

Att inte vara den klassiska advokaten eller byrån ifrågasattes av branschkollegor. Men Insatt och Qnister har bevisat att det går att förändra traditionella mönster. För Anna-Lena och Emelie har allt sedan start handlat om just det – att inte vilja jobba i det gamla. I stället bestämde de sig tidigt för att vilja göra ett avtryck. Och då kunde de inte bara bygga någonting i Jönköping.

– Det är viktigt att våga gå till någon med sin idé, exempelvis till Science Park. Låt ingenting stoppa dig från att testa din idé och var lyhörd för andras tips, och omge dig med personer som har annan kompetens än du själv, avslutar Anna-Lena.

Har du en affärsidé som kan göra skillnad? Vi hjälper dig att göra verklighet av den!

Boka kostnadsfri coaching