
BMC Innovation Race
Hur rustar du och ditt företag er inför morgondagens utmaningar? Hur skapar ni nya konkurrenskraftiga kundvärden?
En insikt i att skapa en strukturerad affärsmodell är starkt efterfrågad, då detta blir en allt viktigare framgångsfaktor. Vår region kännetecknas av en unik företagsamhet och många är kreativa på egen hand. Men vi vet att när fler hjärnor funderar blir lösningarna ännu bättre. Nu har du chansen att få personlig affärscoaching för ditt företag.
Välkommen
…till oss på Science Park Innovation Runway och till vårt BMC Innovation Race – med affärsmodeller för din verksamhet i fokus!
Business Model Canvas
Att rita en affärskarta ger dig ett operativt och strategiskt verktyg samt ett stöd för beslut och vägval som du på ett enkelt och tydligt sätt kan formulera och kommunicera internt. Business Model Canvas (BMC) är ett visuellt sätt att beskriva, utveckla och förbättra din affärsmodell och se sambanden mellan olika faktorer i den. Genom att arbeta med BMC blir arbetet med att komma fram till en hållbar strategi mer lekfullt och kreativt.
– Konkurrensen i dag handlar väldigt lite om att du har en bättre eller mer utvecklad produkt. Det viktiga är affärsmodellen, hur du ska sälja det du skapar säger Alexander Osterwalder som tagit fram BMC-modellen.
Vad är ett BMC Innovation Race?
Kortfattat är ett BMC Innovation Race ett intensivt arbete med er affärsmodell. Vi börjar med gemensamma övningar och därefter arbetar varje företag enskilt med en personlig affärsutvecklare. Första steget handlar om en insikt om nuläget. I steg två arbetar vi fram idéer som kan skapa nya kundvärden och i steg tre hjälper vi er att ta fram en plan för en förflyttning från nuläge till nytt läge med framgångsrika affärer.
Kostnaden för ett BMC Innovation Race är 10 000 kronor (exklusive moms) per företag för två halvdagar samt uppföljning och dokumentation. Kostnaden faktureras efter genomfört BMC Innovation Race.
Steg 1 – Vad är en affärsmodell?
- Business Model Canvas – Vi på Science Park Innovation Runway arbetar med verktyget Business Model Canvas, och fokus på halvdag ett är hur ni gör dagens affärer.
- Nio kritiska framgångsfaktorer – Ni får lära er att beskriva er affärsmodell genom nio byggblock: kundsegment, kundrelation, erbjudande, distributionskanal, aktiviteter, intäkter, kostnader, interna resurser och partners.
Steg 2 – Utveckla en vinnande affärsmodell som enkelt kan appliceras och kommuniceras internt
- Kreativa idéer – Vi bygger vidare på insikterna av hur ni gör dagens affärer till att ta framidéer för att rusta och utveckla företaget för morgondagens affärer. Här är kreativitet och kvantitet nyckeln.
- Få det att hända – Vi går igenom resultatet från idégenereringen och gör en analys av tänkbara affärsmodeller. Löser affärsmodellen ett verkligt kundproblem? Är den möjlig för oss att genomföra? Är affärsmodellen långsiktigt lönsam?
Steg 3 – Här får du vara bäst på att lyckas med din affärsmodell
- Körbart – Resultatet från steg 1 (”vi kan”) och steg 2 (”vi vill”) verkställs till en strategi/er och handlingsplan (”vi ska”). Vi lyfter upp kritiska framgångsfaktorer som resurser, team och ansvarsområden.
- Genomföra –Ni jobbar vidare på egen hand för att enkelt applicera och kommunicera affärsplanen internt och externt.
Innovation Runway
Innovation Runway är en programinsats som riktar sig till etablerade företag i Jönköpings län och drivs av Science Park Jönköping i samverkan med Almi och JU. Vi verkar som en extern innovationsresurs som hjälper företag som vill växa med att skapa nya kundvärden i nya/förbättrade produkter, tjänster och affärsmodeller.
Vi har sedan 2015 drivit och genomfört över 70 individuella företagsprojekt där vi utifrån företagens behov skräddarsyr handlingsplaner som att verifiera idéer mot marknaden, eller kreera nya idéer och lösningar på utmaningar. En uppskattad satsning – 80% av deltagarna anser att Innovation Runway har påverkat deras ambition att kontinuerligt arbeta med innovation i verksamheterna.
Projektet finansieras av Region Jönköpings län och Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Team Innovation Runway
Vi som kommer att coacha ditt företag har god erfarenhet av att hjälpa företag att växa genom innovation och arbetar dagligen med verktyget Business Model Canvas.
Carola Öberg
Carola har lång erfarenhet från produktföretags hela värdekedja – från utveckling, produktion och distribution och av att bygga upp affärer internationellt från bl.a. Etac AB. Hon brinner för förändring och förnyelse gärna genom interaktion mellan olika aktörer och företag.
Lars Birging
Lasse har arbetat på Ericsson och verkat internationellt, bland annat i Brasilien, samt drivit egna företag inom teknikbranschen där digitalisering och AI står i centrum. Han har erfarenhet av strategiarbete och är en mästare på att lyfta fram driv och hinder för olika affärsområden.
Sofia Davidsson
Sofia har haft ett stort fokus på projektledning samt logistik- och inköpsfrågor som hon ansvarat för på Ericsson. Hon har erfarenhet som egen företagare och ett engagemang för att hitta kreativa lösningar på olika problemformuleringar.
Tomas Hagwall
Tomas har lång erfarenhet av strategi och affärsutveckling från verksamheter i Sverige och internationellt. Han har varit affärsutvecklingschef på Prysmian Group i Norden och bedrivit konsultverksamhet inom ledarskapsfrågor. Han har ett särskilt öga för att få vision och strategi att växa fram.
Anmälan
Nästa BMC Innovation Race med Innovation Runway utförs tisdagen den 5 mars 2019, klockan 08:30 – 13:30. Datum för steg två sätter vi sedan tillsammans.
Sista anmälningsdag är den 28 februari 2019. Racet har ett begränsat antal platser och kan bli fullbokat innan sista anmälningsdag. Först till kvarn gäller. Anmälan är bindande.
Passar inte detta datum kan du boka ett individuellt datum för ditt företag. Meddela oss i sådant fall ert önskemål på dag och tid via formuläret nedan.
[contact-form-7 404 "Not Found"]
