Varför ska jag försäkra mitt nya företag?

Försäkring, smaka på ordet. Visst är det kanske ett av de ord som människor i allmänhet har minst kunskap om och tycker är tråkigast. Jag däremot, tycker att ordet försäkring är ganska lattjo (men då ska det kanske tilläggas att jag har lång erfarenhet inom försäkringsbranschen). Därför ska jag försöka visualisera varför det är en av de viktigaste punkterna att bocka av som företagare.

Du har en idé. Du har träffat en affärsutvecklare, gjort en NABC* och en BMC*, startat bolaget och har lite pengar för att skapa din produkt eller tjänst. Perfekt! Du är en bra bit på väg mot en spännande framtid. Att driva företag handlar om risktagande, riskmedvetenhet, riskminimering och att hantera utmaningar efter sina egna förutsättningar.

*NABC (Need, Approach, Benefits och Competition) – en modell som används för att definiera din idé och hur den ska vara till nytta för potentiella kunder.

 *BMC (Business Model Canvas) – en modell som hjälper dig att få ihop olika delar och aspekter av din affärsmodell.

Scenario 1: När det du inte tror ska hända, händer

I startup-fasen handlar väldigt mycket om tids- och pengamässiga prioriteringar, men låt mig ge ett exempel på varför en företagsförsäkring bör vara top of mind så fort du startar någon typ av verksamhet.

I Jönköpings län har e-handeln grymma möjligheter och du har fått nys om en produkt som verkligen har potential. Det finns en tydlig målgrupp, du har en bra väg in vad gäller marknadsföring och tänker: Nu kör jag!

Lagerlokalen hyrs, du tar hem några partier av produkten från Kina och börjar sälja. Ett par månader passerar och det går riktigt bra för dig – affärerna blomstrar och livet leker. Men, en morgon vaknar du av ett samtal från din hyresvärd. Det har varit inbrott i lagerlokalen och förövarna har stulit varor från flera företag, inklusive ditt. Du skyndar dig dit och inser att du har blivit bestulen på produkter till ett värde av 40-50.000 kronor. Pengar som nu är puts väck! Du har dessutom inga varor kvar att leverera till din kund.

Plötsligt är livet inte lika roligt längre och ännu tråkigare blir det när du vänder dig till ditt försäkringsbolag som konstaterar att din hemförsäkring inte täcker händelser som har med ditt företag att göra.

I exemplet ovan tappar du tempo, pengar och antagligen en hel del motivation. Det blir ett rejält hål som kan vara svårt att ta sig upp ur, men som inte är omöjlig att fylla. Lite fattigare, med en erfarenhet och näsbränna rikare.

Ett lite allvarligare scenario:

Vi fortsätter med samma exempel, grundförutsättningar och varor. Skillnaden är nu att du en dag vaknar upp till en nyhet som denna.

Bild: Aftonbladet

Bild: Aftonbladet

Den hoverboard du importerat och sålt har börjat brinna och orsakat en totalskada i en villa. Dessutom har du som hyfsat elektronikkunnig innan du sålt brädorna varit inne och skruvat lite i elektroniken för att ge dem bättre fart.

En villaförsäkring löser situationen för den drabbade familjen – de får huset återuppbyggt, tack och lov! Därefter börjar deras försäkringsbolag att titta på vad eller vem som orsakat branden och som egentligen borde betala för återuppbyggnaden. Ganska snabbt konstateras det att det är din hoverboard som börjat brinna som en direkt följd av den modifiering du gjort av produktens batteri. Felet är helt enkelt ditt. Du har såklart inte gjort detta för att skada någon, men ditt handlande har varit vårdslöst och oaktsamt.

Tillslut kommer räkningen på återbyggnaden av den drabbade familjens villa till dig och det är dags att betala. Hade du själv varit försäkrad hade du i denna situation haft någon i din ringhörna som kunde hjälpa dig att utreda din skuld, driva en process och i slutändan kanske betalat ditt skadestånd. Utan företagsförsäkring står du i scenario två helt själv. Du får ett skadeståndsanspråk på dig och trots juridisk hjälp kanske du i slutändan får en skuld på 2-3 miljoner i ditt knä.

DET är ett hål som få nystartade företag tar sig upp ur. Men vet du vad uppsidan av det hela är? Att det finns lösningar på det!

En av Science Parks partners är Länsförsäkringar. De har stor kunskap om och erbjudande på allt det jag precis berättat om. Tveka inte att ta hjälp av dem. För ja, visst går det nog – men du måste vara förberedd för när det inte går.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår