Våga tänka stort
Entreprenörer och företagare som har möjligheten att påverka och förändra världen har också ett ansvar att göra just detta. Det menar hotellmagnaten och inspiratören Petter Stordalen i en intervju med Breakit från Almedalsveckan, som jag nyligen hade glädjen att lyssna på.
Petter är en entreprenör med ett beundransvärt engagemang och en förmåga att se möjligheter i alla situationer. En inspirationskälla som med sin berättarförmåga gav energi och en tankeställare till mig som lyssnare. Vad är hans hemlighet?
Stora entreprenörer vågar tänka stort. Petter vågar.
Ansvar att förbättra världen
Stordalens Nordic Choice Hotel var först i Norge med att förbjuda rökning på sina hotell. De arbetar aktivt för att göra sina hotell helt fria från plast och erbjuder hälsosam mat av närproducerade råvaror. Allt med syftet att förändra och förbättra världen. Och visst borde de extra engagemangen och insatserna också få en positiv ekonomisk effekt?
Mer betalt för en unik produkt
Att vilja förändra världen är inte ett litet, utan kanske snarare snudd på kaxigt, åtagande för en entreprenör. Men det är de små besluten och förändringarna på vägen mot just det målet som kan vara det avgörande steget mot framgång. Att vara först med att göra någonting nytt och unikt genererar värdefulla konkurrensfördelar, så kallade ”first mover advantages”. Genom att förändra ditt erbjudande eller tjänst tar du ett steg längre bort från konkurrenten och tillslut skiljer sig era erbjudanden så pass mycket att kunden inte längre kan använda priset som en jämförelsefaktor i sitt köpbeslut. Du har en unik produkt som du kan ta mer betalt för
Här kommer ett exempel på en produkt som många kan relatera till: Bensin. Självklart är bensinen som de olika bolagen säljer i princip den samma. Den är 95-oktanig och gör att bilen rullar, precis som vi vill. Ändå marknadsförs och profileras de som skilda produkter under namn som ”Miles Plus” och ”Bensin 95 REnewable”. Varför? Med marginell skillnad på innehåll i bensinen skapar sig bolagen någonting som är mer än bara ett bränsle som tar dig dit du vill – de har dragit nytta av bensinens små unika egenskaper och format en konkurrenskraftig produkt.
Tänk stort – bli stor
Hur kan du förändra din produkt eller tjänst för att skilja dig från dina konkurrenter? Det kommer alltid att finnas någon som har ett lägre pris än du, så vilka andra konkurrensfördelar kan du skapa? Vilka små stigar på vägen mot att förändra världen kan du hitta? Våga tänka annorlunda. Våga tänka stort!
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!