Utveckla ditt företagande med sökmotoroptimering

Du behöver inte vara webbexpert eller Googlenörd för att utveckla ditt företag med smart sökmotortänk. Alexander Rehnborg, sökmotorspecialist på Visma Spcs, gästbloggar och delar med sig av fem smarta sökmotortips som du kan använda redan i dag.

Sökmotoroptimering – du hör alla prata om det, men få arbetar aktivt med det. Det är inte lätt för en småföretagare och entreprenör att hänga med i den allt snabbare tekniska utvecklingen hos Google, Microsoft och Facebook. Trots det inser de flesta företagare hur viktigt det är att ha god, relevant synlighet i sökmotorer, och att vad kunder skriver om dem på nätet påverkar deras varumärke och affärer.

Oavsett om du har budget till att anlita en seriös byrå för sökmotoroptimering eller om du har tid att själv läsa på och jobba med din hemsida, finns det åtminstone fem enkla steg du kan ta för att utveckla ditt företag med kraften från sökmotorer. Du behöver inte vara tekniknörd eller Googleexpert för att lyckas. Se min föreläsning om de fem stegen (obs: 1 timme) eller fortsätt läs.

Steg 1: Förädla ditt nätrykte

Alla diskuterar och recenserar företag på nätet i dag, även ditt varumärke. Gör inte misstaget att ignorera vad som sägs om dig, utan vänd debatten till din fördel. Först, informera dig om vad som sägs om ditt företag på nätet med Google Alerts. Här kan du få e-postmeddelande så fort ett nytt sökresultat dyker upp på sökord kring ditt företag.

alerts

Ha även för vana att googla på ditt varumärke och relaterade sökningar kring din bransch. Oavsett om diskussionen sker på Eniro, Familjeliv, Hitta eller Facebook; registrera ett konto, var öppen med vem du är, och delta aktivt i vad som sägs. Tacka ödmjukt för både positiv och negativ kritik, och omsätt kundernas feedback i din dagliga verksamhet. Och om du inte redan har en hemsida där du kan visa upp dina positiva betyg – nu är det hög tid att skapa en!

Steg 2: Bli en marknadsstörare

Du behöver inte vara stor som Uber, Airbnb eller Tesla för att bli nytänkande och vara först med en trend på marknaden. Genom att undersöka relaterade sökord från Google kring din bransch och följa deras popularitet, kan du snabbt fånga upp trender och hitta oanade öppningar på marknaden.

Gå till keywordtool.io och fyll i lokala eller branschspecifika sökord som ”köpa bil” eller ”Uppsala frisör”. Då får du ut en lista över relaterade sökningar, som kan avslöja en ny produkttrend eller ett nytt köpbeteende i din bransch.

keyword

Spara alla intressanta sökord, förslagsvis i ett Excelark, och använd dem sedan i Google Trends för att studera om de växer eller minskar i popularitet. Genom att bevaka intressanta sökord kring din marknad på detta sätt kan du kapitalisera på köptrender och träffa kunderna med marknadsföring vid rätt tillfälle.

googletrends

(Bild: Google Trends, Googlesökningar i Sverige, 2004-mars 2016)

Steg 3: Utnyttja din konkurrens

Alla företagare vill stjäla kunder från konkurrenter och med smart sökmotortänk kan även du göra det. Genom att undersöka kundernas behov och skriva om dem på din hemsida, kan du övertyga kunder att handla hos dig i stället för hos din konkurrent. I förlängningen kan du driva söktrafik till din hemsida, oavsett om din målgrupp bara är nyfiken på din produkt eller tjänst, utvärderar dig och dina konkurrenter, eller redan valt din konkurrent men inte är helt nöjd.

Återigen använder vi keywordtool.io för att få fram relaterade sökningar, denna gång kring ditt och dina konkurrenters varumärken. Kombinera ditt eller din konkurrents företagsnamn med sökord som ”välja”, ”alternativ”, ”ångra”, ”problem”, ”betyg” och ”recension”. Testa också lokala sökordskombinationer som ”välja frisör Uppsala” och branschsspecifika kombinationer som ”ångra bilköp”. Googla sedan på intressanta sökord – vilka sökresultat ser du som berör kundens köpresa och val av leverantör?

google

När du har en lista över intressanta sökord som visar sökresultat kring kunders problem och behov under sin köpresa, kan du börja skapa innehåll på din hemsida som besvarar dessa sökningar. Genom att skriva om det som din målgrupp är intresserad av kan du få synlighet i sökresultaten; locka nya konsumenter, få dem att handla hos dig, och till och med övertyga missnöjda kunder hos din konkurrent att i stället bli kund hos dig.

Steg 4: Digitalisera dina relationer

De flesta företagare vet hur viktigt det är att bygga upp och vårda sina relationer till samarbetspartners, leverantörer, föreningar och andra aktörer i samhället. Trovärdiga relationer bygger ditt varumärke. Men för att du ska uppfattas som trovärdig även på nätet måste du visa upp dessa relationer online.

blogg

(Bild: Frisörsalongen Salong Ego blir omnämnda och länkade från kunden Åza Brennanders blogg)

Precis som dina lokala kunder utvärderar dig utifrån vilka samarbeten du har, utvärderar sökmotorer som Google din hemsida och ditt varumärke utefter vem som pratar om och länkar till din hemsida. Relevanta inlänkar till din hemsida från trovärdiga sajter ökar din placering bland sökresultaten. Därför måste du aktivt arbeta med att få trovärdiga sajter inom samma bransch att länka till dig i relevanta sammanhang.

Uppmana nöjda kunder att blogga om sin kundupplevelse hos dig, kontakta trovärdiga branschsajter och samarbetspartners för att få synlighet hos dem – eller varför inte undersöka hur din lokala kommun lyfter företagare på sin näringslivssajt? Du vet hur man nätverkar på en mässa – nu är det dags att börja nätverka även på nätet och skapa digitala relationer som stärker ditt varumärke.

Steg 5: Maximera din lokala marknad

Du har säkert märkt att när du googlar på företagsnamn eller lokala sökord som ”Uppsala vvs”, visar Google ibland upp information om företag direkt i sökresultaten. Genom att registrera ditt företag gratis via Google MyBusiness kan även du visa upp företagsbilder, öppettider, kartplacering, recensioner och mycket mer.

googlebusiness

För att kunna visa upp din företagsinformation krävs det att du har ett fysiskt kontor där kunder kan besöka eller handla av dig, eller att du är ute hos kunder och utför tjänster. Välj då verksamhetstyperna ”fysisk lokal” eller ”serviceområde” när du registrerar ditt företag. När du är klar med registreringen bör du uppmana kunder att recensera ditt företag på Google. Detta kommer övertyga potentiella kunder som googlar om ditt företag och kan bli utmärkta citat att lyfta upp på din hemsida.

Om författaren

Alexander Rehnborg är sökmotorspecialist på Visma Spcs och föreläser om hur företag kan driva marknadsföring och försäljning i en allt mer digitaliserad värld. Alexander har föreläst om sökmotoroptimering hos bland annat Berghs School of Communication, Liber och Drivhuset.

Visma Spcs är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram och internetlösningar till företag och redovisningsbyråer.

 

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår