Därför ska du inte hålla din idé hemlig

Alla idéer du får är dåliga idéer. Åtminstone i sin första version. Eller lite mildare sagt: alla idéer har potential att bli vassare genom att utsättas för verkligheten, andra människors kunskap och konkurrens.

En av de mest seglivade, och irriterande, myterna kring innovation och företagande är bilden av en person som får en perfekt idé som genomförs precis enligt plan och leder till rikedom och berömmelse. Men riktigt så går det oftast inte till. Forskning och erfarenhet visar istället att det är i samverkan med andra människor och genom att prova idén mot verkligheten, konkurrenter och tilltänkta kunder som den utvecklas och blir framgångsrik. Under resan växer idén nästan alltid till något bättre – ibland till något helt annorlunda – än vad som var tänkt från början. Jag har hittills aldrig träffat en person som fixar denna process själv – i alla fall inte särskilt bra. Därför ska du aldrig hålla din idé hemlig. Se istället din idé som ett antagande, en hypotes, som behöver provas och masseras mot andra människor.

Självklart ska du applicera en lagom dos sunt förnuft kring vad du delar med dig av och till vem.

Prata om mycket – men uteslut detaljer

I vissa fall finns det aspekter av din idé som behöver skyddas, exempelvis tekniska lösningar som kan patenteras. Det finns också en stark fördel att vara först med något som i långa loppet enkelt kan kopieras. Då bör du vara försiktig med att avslöja för mycket innan du själv har lanserat idén på marknaden. Alltså: även om vissa delar av idén behöver hanteras med försiktighet kan du alltid prata om flera andra aspekter utan att avslöja de kritiska detaljerna.

e-handel-webb

7 saker du kan prata fritt om

1. Kundbehovet eller det problem din idé adresserar. Fråga personen du möter:

  • Hur hanteras behovet idag?
  • Finns det konkreta exempel på hur personen själv löste behovet senaste gången det uppstod
  • Vilka ekonomiska konsekvenser har behovet och dess problem för personen?
  • Hur mycket resurser spenderar organisationen på att möta behovet i nuläget?

2. Profilen på dina tilltänkta kunder, deras beteenden och betalningsvilja

3. Möjliga affärsmodeller

4. Vad en lösning på problemet skulle betyda för personen. Fråga: ”Anta att det finns en magiskt svart låda som gör det här – vad skulle det innebära för dig som kund eller för din bransch?”. Avslöja inte hur din lösning ser ut.

5. Idéer kring hur produkten eller tjänsten ska marknadsföras och distribueras.

6. Styrkor och svagheter med befintliga lösningar som adresserar samma behov.

7. Potentiella underleverantörer.

Anders Nyberg som har skrivit blogginlägget håller en presentation

Ge din idé rätt förutsättningar

Att prata om din idé till rätt personer, med en dos sunt förnuft kring sekretess, kommer garanterat att ge dig en fördjupad förståelse, nya inspel och idéer. Det kommer att minska riskerna för felsatsningar och öka chanserna att din idé blir verklighet. Så sluta att sitta hemma och trycka på din fantastiska idé. Ge dig istället ut på den magiska resan som det är att undersöka och bolla idén med andra kloka människor!

Känns det fortfarande krångligt?

Låt oss hjälpa dig. På Science Park coachar vi dig gärna under utvecklandet av din idé och hjälper dig bli matchad med rätt människor i vår community. Varför inte ta chansen att pitcha din idé för erfarna och kloka människor som ger värdefull återkoppling? Vi arbetar under full sekretess och kan guida dig kring vad du bör hålla hemligt och vad du kan dela med dig av till andra. Du kan också få experthjälp kring hur du kan skydda din idé av vårt partnerbolag AWA.

Kontakta oss för ett första möte så tar vi det därifrån.

Vill du veta mer kring hur du kan undersöka din idé på ett nyfiket, ärligt och konstruktivt sätt? Läs dessa blogginlägg för mer vägledning.

Lycka till!

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår