Testa din idé med NABC-modellen

Starta företag

En idé kan komma som en explosion av briljanta uppenbarelser som du själv tycker är revolutionerande – men hur vet du om den verkligen kommer att utvecklas till en fungerande affärsidé?

När vi på Science Park möter nya idéer använder vi bland annat modellen NABC som står för Need, Approach, Benefits och Competition. NABC-modellen utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder. Det är också grunden till en kärnfull pitch av din affärsidé.

Ett exempel för ett program för digitala möten skulle kunna se ut så här:

Need

Vi behöver ha värdefulla och effektiva möten utan att träffas fysiskt, både för att spara tid och minska på onödigt resande.

Approach

Ett användarvänligt program installerat på din dator eller telefon där vi kan ha möten med ljud och bild. Upplevelsen skall vara lika bra som att träffas fysiskt.

Benefits

Vi kan ha möten utan att spendera tid på att resa, vilket också minskar belastningen på miljön. Dessutom kan vi inkludera människor i våra möten som på grund av olika anledningar har svårt att förflytta sig och delta fysiskt. Att enkelt kunna organisera möten med deltagare från olika platser och med olika bakgrund har flera positiva effekter för samhället och möjliggöra nya samarbeten. I programmet finns det också möjligheter att enkelt dela och samarbeta kring olika dokument.

Competition

Vi kan ringa ett vanligt telefonsamtal, men då har vi inte möjlighet till video eller samarbete kring dokument. Dessutom är det smidigare att organisera och boka möten då vårt program också har stöd för att bjuda in till och planera möten, vilket underlättar om det är många deltagare.

Börja alltid med kundens behov

Många lägger mycket tid på just ”Approach” och fokuserar bara på sin lösning och hur den ska se ut. Vi tycker att det istället är viktigt att börja med ”Need” det vill säga ett tydligt behov eller problem. Det är lätt att hamna fel med både lösning och marknadsföring om man inte vet vad behovet egentligen är.

När du har gått igenom modellen ser du klarare vad det är för problem som ska lösas och kan bygga en stark och tydlig affärsidé. Vill du testa NABC-modellen på din egen idé? Ladda ner underlaget här.

Här kan du ladda ner modellen i två versioner:

Vill du bolla din idé eller NABC-modell med en av våra affärsutvecklare? Boka ett kostnadsfritt möte!

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår