Testa din idé med NABC-modellen

En idé kan komma som en explosion av briljanta uppenbarelser som du själv tycker är revolutionerande – men hur vet du om den verkligen kommer att utvecklas till en fungerande affärsidé?

När vi på Science Park möter nya idéer använder vi bland annat modellen NABC som står för Need, Approach, Benefits och Competition. NABC-modellen utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder. Det är också grunden till en kärnfull pitch av din affärsidé.

Om vi tar ett exempel på hur NABC-modellen kan appliceras, låt oss säga strax innan lunch, kan det låta så här:

OK, jag förstår att du är hungrig (need)! Vi kan gå till fiket här borta och äta en sallad (approach). Det ligger nära, salladerna är fräscha och det är lugnt och skönt så att vi kan prata (benefits). Eller också kan vi gå till McDonalds, men det är bullrigare och hamburgare är ju inte så nyttigt (competition).

Många lägger mycket tid på just ”Approach” och fokuserar bara på själva lösningen och hur den ska se ut – det vill säga fiket i exemplet ovan. Vi ser att det är viktigt att istället börja med ”Need” – ett tydligt behov eller problem. Det är lätt att hamna fel med både lösning och marknadsföring om man inte vet vad behovet egentligen är.

När du har gått igenom modellen ser du klarare vad det är för problem som ska lösas och kan bygga en stark och tydlig affärsidé. Vill du testa NABC-modellen på din egen idé? Ladda ner underlaget här.

Vill du bolla din idé eller NABC-modell med en av våra affärsutvecklare? Boka ett kostnadsfritt möte!

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår