8 hållbarhetstips till dig som vill starta eget företag

Står du i startgroparna för att kicka igång din företagsdröm? Eller har du en idé du vill utforska och utveckla vidare? Då vill jag skicka med dig en uppmaning som du kommer att tjäna på nu – och i framtiden: tänk hållbarhet.

Från första idé och vidare genom hela din företagsresa. Det kan låta krasst men det är en av de absolut viktigaste aspekterna för att vara konkurrenskraftig och ja, relevant helt enkelt, på sikt. Dagens kund gör medvetna val och just därför behöver även vi som företagare göra det. Men hur? Och vad ska en tänka på? Här är några hållbarhetstips som jag hoppas kan hjälpa dig på vägen:

Tips för att starta hållbart:

1. Fråga dig själv varför, hur och vad?

The Golden Circle är en bra modell att utgå ifrån när du sätter igång. I modellens mitt finns ordet Why. Börja med Why? Ställ dig själv frågan; vad brinner jag för? Vad är viktigt för mig? Varför gör jag det här? Hur kan jag påverka samhället och klimatet i en positiv riktning med min idé? Vad kan jag göra för att uppnå mitt why och hur kan jag göra det? På så sätt får du chans att reflektera på ett djupare plan kring din affärsidé. Om svaret på ditt why blir t.ex.; att tjäna mycket pengar, så kommer du antagligen behöva tänka om. Ett sådant why kommer knappast attrahera kunder eller vara särskilt hållbart i längden.

2. Ta hjälp av de globala målen

För att nå en hållbar utveckling behöver alla, även företag, bidra till att lösa samhällsutmaningarna vi har runtomkring oss. Hur kan du och din affärsidé bidra till en hållbar utveckling av planeten vi lever på? Ta hjälp av FN’s 17 globala hållbarhetsmål! Det finns dessutom 169 delmål som är mer konkreta. De globala målen är en superbra hjälp för att tydliggöra vad hållbarhet är och vad som behöver göras. Målen är dessutom numera så pass välkända, att de fungerar som ett gemensamt språk kring hållbarhet. Andra känner igen dem och du kan lättare kommunicera kring vad du och ditt företag gör för att bidra till hållbar utveckling.

Ett bord i fågelperspektiv med händer som håller i kulörta kort med olika budskap och illustrationer.

3. Hitta rätt fokus

Ingen kan göra allt på en gång, men alla kan göra något. Fokuserar du på några få områden är det lättare att också se resultat av ditt arbete och det blir mer motiverande. Det är dessutom viktigt att ha rätt fokus. Du ska inte prioritera att jobba med att bidra till en bättre global hälsa, om din produkt eller tjänst inte kan påverka det här området. Lägg istället krutet där du faktiskt med din affärsidé kan göra skillnad. Då blir du också mer trovärdig gentemot dina kunder.

4. Gör en actionplan

Sätt upp tydliga mål och delmål för ditt arbete och gör sedan en action plan. Det hjälper dig att ta dina hållbarhetsambitioner från ord till handling.

5. Se samhället och miljön som intressenter i din affärsmodell

Det omgivande samhället och naturen är också dina intressenter. De beslut du tar idag kan verka bra just nu, men kan på sikt vara riktigt dåliga för miljön och människorna som bor och verkar där t.ex. din produktion sker. Ställ dig därför frågorna: bidrar min affärsidé positivt till hållbar utveckling? Finns det områden där den bidrar negativt? Hur? Vad kan jag göra för att minska den negativa påverkan? Jobba med att förstärka det positiva.

6. Väg alla alternativ noga

Om du ska sälja en produkt, tänk noga igenom material, kan du använda något mer hållbart material? Det finns många alternativ idag. Vilka tillverkare ska du ha och vad ställer du för krav på dem? Vad är energiåtgången? Transport? Om du ska sälja en tjänst, vilka samarbetspartners kan du välja som du tycker har värderingar som du kan stå för. Är dina leverantörer och samarbetspartners tillräckligt transparenta? Kan du anpassa din affärsmodell så att den blir mer cirkulär?

 

7. Kommunicera, var tydlig och transparent

Glöm inte att också kommunicera med dina kunder om allt positivt du gör. Involvera dem både i resan och i själva resultatet. En del kunder vill gräva ner sig i detaljer, andra vill ha enkelhet och tydlighet. Framförallt vill de allra flesta att du är konkret. Om du säger att din produkt eller tjänst är hållbar, exakt vad menar du då? Dessutom behöver du mena vad du säger. Var tydlig och låt ditt why lysa igenom!

8. Se hållbarhet som en konkurrensfördel

Och så till mitt sista hållbarhetstips (för den här gången). Se ditt arbete för en mer hållbar affärsidé som en konkurrensfördel! Det skapar värde åt ditt varumärke och framförallt, fler kunder, leverantörer och finansiärer kräver det av dig.

Lycka till!

Boka ett möte:

På Science Park brinner vi för hållbara affärer och vi hjälper dig gärna framåt. Boka ett möte med mig eller någon av mina kollegor, så hjälper vi dig att ta nästa steg med din affärsidé.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår