Så väljer du rätt företagsnamn

Grattis till ditt nya företag! Vad ska det heta?

Att välja namn till sitt företag är nog svårare än att välja namn till sitt barn. För när det gäller barnnamn gör det inte så mycket om det finns en Astrid till i kvarteret men för ditt företag är det viktigt att namnet är unikt.

Dessutom är det bra om ditt företagsnamn är lätt att uttala, inte betyder något obehagligt på andra språk, inte är för begränsande så att du inte kan utvidga verksamheten om du önskar och självklart, att det finns lediga domänadresser.

Ofta är det dessutom många som vill vara med och tycka om det nya företagsnamnet. Att döpa ett företag ses ofta mer som en kreativ övning än en strategisk, och det tycker Katarina Nilsson som är namnstrateg på Eqvarium är synd.

– Processen med att välja rätt namn för verksamheten ungefär är som att bygga ett hus. Och även om du har för avsikt att ta hjälp av dina entusiastiska vänner med snickrandet är det bra om du har gjort en ritning innan du låter allmänheten gå loss med hammare och spik. Ska det vara funkis, New England eller fjällstuga? Om du inte är tydlig med vilken typ av konstruktion du är ute efter är risken stor att det slutar med Villa Villekulla.

Företagsnamnens historia

Fram till mitten av 1800-talet bar de allra flesta företag familjenamn, förklarar varumärkesstrategen Micco Grönholm på sin blogg. Några exempel är Schweppes (grundat 1783), DuPont (1802), Bonnier (1804), Colgate (1806) och Peugeot (1812).

Det var först under senare delen av 1800-talet och i början av 1900-talet som det blev vanligare att företag fick helt egna namn, exempelvis Coca-Cola (1886), Texaco (1901) och Electrolux (1919).

Bild på Texaco-station från 1930-talet

De riktigt fantasifulla namnen slog igenom först på 1980- och 1990-talen, och blev mer regel än undantag under IT-boomen runt sekelskiftet. Tjänsterna hade blivit allt mer globala, men också allt svårare att beskriva, samtidigt som tillgången på de mest ”naturliga”, språkligt gångbara och juridiskt tillgängliga namnen blivit allt sämre.

Vad får företaget heta?

Bara för att man har hittat ett bra namn på sitt företag är det inte säkert att det går igenom den granskning som Bolagsverket gör av alla de 90.000 ansökningar de får in varje år. Faktum är att över hälften inte blir godkända eftersom de redan är upptagna eller kan förväxlas med andra namn.

För att underlätta för dig som ska döpa ditt företag har Bolagsverket en omfattande checklista och instruktion på sin webbplats och de kan också ge tips om hur du kan öka chansen att få ditt namnförslag registrerat.

Behöver du inspiration?

Att döpa företaget är som sagt en strategisk fråga snarare än en kreativ, men om du söker lite inspiration finns det roliga sajter på nätet som kan ”hjälpa” dig. Testa till exempel wordoid.com eller hipsterbusiness.name och se om du hittar ett guldkorn.

När jag tillsammans med min kompanjon döpte vårt gemensamma företag valde vi namnet AddFriends med tanken att det skulle visa att vi jobbade med sociala medier och kunde hjälpa företag att ”få vänner” i dessa kanaler. Namnet fungerade mycket bra i Sverige, men när vår Facebooksida helt plötsligt fick massor av manliga följare från Indien insåg vi att de tolkade in något helt annat i de tjänster vi erbjöd. Tur att vi inte siktade på en internationell expansion!

ceciliaodman_rund Den här bloggposten är skriven av Cecilia Ödman,
tidigare marknadsansvarig på Science Park Jönköping

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår