
Så skapar du en enkel affärsplan
”Kan du berätta om din affärsplan?”. Det är en fråga som förr eller senare brukar dyka upp för dig som nyligen startat ett företag. Det kan vara banken, arbetsförmedlingen, hyresvärden, företagsrådgivaren eller någon annan intressent som efterfrågar den. Men – vad är en affärsplan och varför är den så intressant för andra?
En affärsplan är din idé nedpräntad i text och beskriven på ett sätt så att andra kan förstå:
- Vad du vill göra
- Hur du vill göra det
- När du vill göra det
- Och varför du vill göra det.
Affärsplanen fyller en viktig funktion, eftersom den ger dig möjlighet att kommunicera din idé och ditt företag till andra. Och ja, dig själv såklart. Om ditt företag består av fler än en person är affärsplanen även ett bra verktyg för att ge er en gemensam bild av vad ni tillsammans vill uppnå.
Affärsplanen ger mål och riktning
Du har precis tagit steget och startat ett eget företag. Du är massör, revisor på konsultbasis eller kanske samordnare av häftiga naturupplevelser i närområdet? Du har längtat efter att komma i gång och kunderna har redan börjat rulla in. Det är helt förståeligt att det finns tusen saker du hellre vill göra nu, än att sätta dig bakom ett skrivbord och börja fila på strategiska dokument. Men, det finns en viktig poäng med att ta sig tiden att skriva en affärsplan. Det händer nämligen något när du omformar idéerna och tankarna i ditt huvud till en konkret beskrivning eller visualisering. Din idé får intention, fokus och riktning, vilket många gånger är helt avgörande för din framgång på lång sikt.
Jag brukar använda liknelsen av en glödlampa för att förklara det hela lite tydligare. Föreställ dig att din intention är en glödlampa i ett rum. Den lyser upp hela rummet så att det blir mysigt och fint. Men… sen händer det inte så mycket mer. Tar du däremot samma mängd ljus och energi och ger den riktning och en fokuspunkt, får du en laserstråle som kan skära genom allt. Det är kraften i att kombinera din intention och ditt fokus med en riktning. Det är kraften i en affärsplan.

En servett-anteckning eller ett 40-sidigt dokument?
En affärsplan kan se ut på väldigt många olika sätt. Hur du utformar den beror helt enkelt på vad mottagaren efterfrågar. Det sägs till exempel att när superentreprenören Elon Musk formade affärsplanen för det omtalade transportsystemet Hyperloop, var en penna och en servett allt han behövde. Vad banken sedan hade att säga om det kan vi bara spekulera om!
Googlar du på ”mall affärsplan” får du mängder av träffar. Allt från enklare planer på ett par sidor till massiva dokument på upp mot 40 sidor att fylla i. Gemensamt för dem är att de ska få dig att tänka till kring till exempel:
- Hur du beskriver din idé
- Marknadsföring
- Varför din idé är unik
- Hur du ska tjäna pengar på den
- Varför just du är lämplig att driva företaget
- Vilka möjligheter och hinder som finns
Men, varför göra det svårt när du kan göra det enkelt?
NABC och Business Model Canvas
På Science Park använder vi oss av modellerna NABC (Need, Approach, Benefits, Competition) och BMC (Business Model Canvas) som verktyg. Vi skulle kunna kalla det för affärskartor i stället för affärsplaner. Med några enkla frågor får du fram kärnan i din idé och svaren fångar din intention, fokus och riktning.
NABC-modellen fungerar som ett stöd för att definiera din idé och förbereda en kärnfull pitch genom att den utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder. Här kan du läsa mer om och ladda ned NABC-modellen.
Business Model Canvas (BMC) ska hjälpa dig att få ihop olika delar och aspekter av en affärsmodell. Den ska ge en ögonblicksbild av det du vet idag snarare än att vara en strategisk långsiktig plan. Målet är delvis också att se vilka områden där det behöver fyllas på med mer kunskap samt visa på vad som är viktiga saker att fokusera på den närmsta tiden. Här kan du läsa mer om och ladda med BMC-modellen.
Vi hjälper dig med din affärsplan
Modellerna tar knappt en timme att arbeta sig igenom och ger dig en överskådlig blick av din affärsmodell – på en och samma sida. Du får dessutom stöd och hjälp att fyll i den tillsammans med en affärsutvecklare. Det är en enkel och bra start att komma i gång. Informationen i ”affärskartan” kan sedan enkelt flyttas till efterfrågad affärsplansformat. Till och med en servett om det känns rätt. Tveka inte att boka möte med någon av oss affärsutvecklare på Science Park så tar vi tillsammans de första stegen på din entreprenörsresa.
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!