En kvinna sitter i ett säljsamtal över telefon. Hennes blick är fokuserad.

Så blir du blir en bättre säljare

Att bemästra konsten att sälja är en av nycklarna i att driva ett framgångsrikt företag. Det spelar (tyvärr) ingen roll hur fantastisk din produkt eller tjänst är om du inte kan övertyga andra om dess värde. I den här snabbguiden tar vi oss igenom ett gäng enkla men effektiva knep för att bli en bättre säljare.

Du kommer att få lära dig mer om säljprocessens fyra faser, vikten av att vara en bra lyssnare, hur du planerar och organiserar ditt säljarbete på samma sätt som en joggingtur, och slutligen hur du svarar på dina kunders tre viktigaste frågor.

Säljprocessens fyra faser:

1

Kontaktfas

Här handlar det om att skapa ett positivt första intryck på kunden. Du har bara fem sekunder att göra det, så använd dem klokt!

2

Analys

I detta skede ställer du frågor för att förstå vem kunden är och vad de behöver.

3

Presentation

Nu är det dags att presentera vad du har att erbjuda kunden.

4

Förhandling

Slutligen landar du i en överenskommelse.

Kom ihåg, en bra säljare är en bra lyssnare. Det vanligaste misstaget många säljare gör är att skynda vidare från fas 2 (analys) till fas 3 (presentation), utan att först på djupet ha koll på vad kunden faktiskt behöver. Försäkra dig om att du verkligen förstår kundens behov innan du presenterar din lösning.
Börja med öppna frågor – hur, vad, varför. Låt frågorna bli mer slutna längre in i samtalet – till exempel ”har jag förstått dig rätt att…” och ”finns det något hinder för att du skulle…”

Avsluta med att berätta vad det kostar, men säkerställ först att kunden vill ha det du säljer. Sälj ska vara win-win för båda parter.

Närbild på två ben som löptränar på en asfaltsväg.

Planera ditt säljarbete som en joggingtur

Som säljare kan det ibland vara svårt att ta första steget. Och för en företagare är det ofta ett steg i sig – att ens se sig själv som säljare. Alla som driver eget företag behöver dock i någon utsträckning vara säljare, särskilt i början av sin företagsresa. Men vet du? Att komma i gång med din försäljning behöver inte vara svårare (eller lättare…) än att börja jogga. Här är några knep att ta till för att komma i gång med din säljträning:

1

Planering

Precis som du planerar en joggingtur, bör du planera dina säljkontakter. Boka in dem i din kalender. Tips! Välj den tidpunkt på dagen då du brukar känna dig som mest pigg och produktiv och en tid då ingenting kan störa dig.

2

Frekvens och uthållighet

Ett träningspass på våren och ett på hösten gör dig inte till en snabb löpare. Du behöver regelbundenhet för att nå resultat i ditt säljarbete.

3

Teamarbete

Att springa i grupp och hålla varandra ömsesidigt ansvariga för att det blir av, är ett bra sätt att se till att joggingturen verkligen genomförs. Då kommer dina försök att skjuta på träningen att synas av din inbokade partner. Sälj tillsammans i företaget, eller vid samma tidpunkt. Prata om försäljningen, svårigheter och framgångar. Inspirera och peppa varandra.

4

Möta utmaningar

Den som säger att alla joggingturer är njutbara ljuger – det är vi nog alla överens om. Och alla säljkontakter kommer inte att vara underbara. Men det är i dessa utmaningar som vi verkligen växer. Sänk ribban och fäst lagom stor känslomässig vikt vid ett ”nej”.

5

Sätt mål

Att anmäla sig till ett lopp kan vara en motivationskraft för träning. På samma sätt kan säljmål – som du satt själv – ge dig drivkraft i ditt arbete.

6

Fira framgångar

När du når dina säljmål, fira! Dela med dig av dina framgångar och skryt om dig själv. 🥳

Svara på kundens tre viktigaste frågor

För att lyckas med försäljning behöver du kunna besvara kundens tre viktigaste frågor: ”Varför ska jag köpa detta?”, ”Varför ska jag köpa detta av just dig?” och ”Varför ska jag köpa detta just nu?” Genom att bemöta dessa frågor kan du skapa en stark koppling mellan kundens behov och din produkt eller tjänst.

Varför ska jag köpa detta?

Detta handlar om att klargöra värdet av din produkt eller tjänst. Hur kommer det att lösa kundens problem eller förbättra deras liv?

Varför ska jag köpa detta av just dig?

Här behöver du få kunden att förstå vad som gör dig och ditt företag unikt. Vad är det med din produkt, tjänst eller kundservice som skiljer dig från konkurrenterna?

Varför ska jag köpa detta just nu?

Slutligen behöver du skapa en känsla av att erbjudandet har en deadline. Varför är det viktigt att kunden tar beslutet att köpa nu?

Lycka till!

Att bli en skicklig säljare är en process, men med rätt förberedelser och strategier kan du bemästra konsten att sälja. Kom ihåg de fyra faserna i säljprocessen, planera ditt säljarbete som en joggingtur och var alltid redo att svara på kundens tre viktigaste frågor.

Vi är gärna med och stöttar dig längs vägen. Boka ett möte med någon av våra affärsutvecklare, så hör vi av oss inom kort!

Boka coaching här