Rätt team ger investeringen

I början av året var jag och min kollega Lovisa Skyborn med på konferensen Connect2Capital där investerare och tillväxtföretag fick mötas under två dagar.

Eventet var välbesökt och intressanta föreläsningar varvades med paneldiskussioner, företagspresentationer (pitchar) och personliga möten.

Tillfällen som dessa ger entreprenörer möjligheter att träffa såväl branschens stora riskkapitalaktörer, som mindre investmentföretag och enskilda affärsänglar. Det är inte ofta en entreprenör får chansen att träffa så många namnkunniga bolag som Creandum, Northzone och Schibsted Growth i enskilda möten.

Vad pratar då de stora investerarna mest om? De pratar om hur viktigt det är att teamet och grundaren är rätt personer, med rätt driv. Det är här det ofta avgörs om en bra idé blir en succé eller en flopp.

Teamet en framgångsfaktor

En talare refererade till ett amerikanskt riskkapitalbolag som gjort en omfattande studie. De letade efter gemensamma faktorer i deras lyckade investeringar i unga tillväxtbolag. Det finns ju naturligtvis en mängd skäl till varför ett nystartat bolag blir lyckat eller inte. Den enda gemensamma indikatorn på framgång, som de kunde isolera, hade dock just med teamet att göra. Det faktum att teamet hade jobbat tillsammans tidigare. Den här infon kan ju kännas lite tuff att ta till sig ha när man ska göra sin första bolagsresa, men bara vetskapen om vad investeraren spanar efter kan ge lite insikt.

De stora investerarna ser gärna att bolaget har kommit en bit på väg innan de investerar. De vill se att marknaden för produkten eller tjänsten finns och att den är tillräckligt stor mm. Men hur får man dem att inse att du eller teamet är de rätta entreprenörerna med det rätta drivet? Det är ingen tvekan om att dessa investerare är riktigt skickliga på att göra den bedömningen och att det är ett trångt nålsöga att passera. Men här är några tips…

  1. Kontakta de relevanta investerarna tidigt, även om du i dagsläget inte förväntar dig en investering. Gör din pitch och visa din handlingsplan. Jobba sedan hårt och fokuserat för att uppfylla vad du har planerat. Ta sedan en ny kontakt och visa att du har kunnat ta planen från papper till handling. Detta kan ge riskkapitalbolaget värdefull input om dig och ditt teams genomförandekraft.
  2. Var med på events med investerare. Våga boka enskilda möten med riskkapitalbolagen du drömmer om, presentera din idé för många och ta chansen att mingla aktivt. Se feedbacken som du får som något värdefullt och använd den för att bli ännu bättre nästa gång.
  3. Träna på din pitch. Satsa på att få flyt i den och anpassa den för olika tidslängder. Var beredd på att förutsättningarna kan förändras. På eventet fick bolagen mindre tid än de först hade blivit lovade. Detta gjorde att många entreprenörer inte fick med alla delar en pitch bör innehålla, vilket kan leda till tappat intresse från potentiella investerare, helt i onödan.

Förberedelse ger framgång

Förberedelse är alltså som vanligt en av nycklarna och var inte rädd för att be om hjälp. En möjlighet är att boka ett möte med en av våra affärsutvecklare på Science Park, som du kan bolla din affärsidé och utveckla din pitch tillsammans med.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår