Personlig service – det lilla extra
Vi vet så lite om varandra. Vilka är det jag möter idag när jag ser kollegor, hyresgäster och andra besökare? Är det någon som har bråttom eller är det någon som vill prata lite mer? Ska det vara väder och vind eller kanske mat och träning?
Kan jag bjuda på en liten anekdot ur mitt händelserika liv eller ska jag mest lyssna på någon som har en tung dag? Är det en sådan dag när jag får en ny vän, där vi båda känner en lust att få lära känna varandra? Att inledningen till att ge service känns personlig, det skapar personlig service.
Ett hantverk som handlar om att förstå behov
Enligt yrkesbeskrivningen så betyder ”serviceminded” att vara tillmötesgående, ödmjuk, hjälpsam, lyhörd, förstående och uppmärksam samt att leverera över förväntan. Service kan definieras som att förstå behovet och bidra med särskilda färdigheter och kunskaper för att hitta lösningar på såväl stora som små problem. Att försöka se till att någon annan får vad den behöver på ett sätt där den personen uppfattar att du anstränger dig för att göra det som krävs och lite till. I service ingår också en fräsch fysisk miljö och god stämning mellan de som finns på platsen.
Att ge service är ett hantverk som kräver närvaro i nuet och förmåga att nå fram till den som vill ha hjälp. Om inte den kontakten och tilltron etableras så kommer varje liten motgång i eller fördröjning av servicen ge en negativ upplevelse. Nästa möte kommer då starta med ett mått av skepsis. Och då behövs mer energi för att hamna rätt. Det kan till och med vara försent att komma med det lilla extra och det hela slutar i värsta fall med en slags muta. Önskemål övergår i klagomål som övergår i missnöje och en avslutad relation.
Ingen kan leva upp till förväntningar på förstklassig service varje dag. Alla har sina sämre dagar eller en dålig period i livet men det går ändå att leverera finfin service. Även om du inte ser glad ut så kan du ge personlig service. Ärlighet varar längre än ett påklistrat leende som ser ansträngt ut. Det viktigaste i mötet med andra människor är att det känns personligt. Du kan ge och få igen en vänlig blick även utan ett leende.

En slipad försäljare eller en vänlig själ?
Det är hemskt att möta någon helt random som inte kan, eller än så länge inte bör veta något om mig, som smäller av ett säljarsmile och säger: ”Hej Agneta, jag vänder mig speciellt till dig med mitt erbjudande…”. Du kan alltid sälja och merförsälja med hjälp av din egen positiva energi och bra säljargument. Men när det kommer till att få hjälp att lösa problem eller genomföra en förhandling så blir vi mer sensitiva och kräsna.
Vad är du beredd att betala för att slippa en slipad säljare och istället få kontakt med en vänlig själ? En hel del gissar jag – om du känner att du har ett möte med en relevant person som snabbt kan få fram svar på frågor och sedan har befogenhet och mod att fatta beslut. I stort som smått.
Det personliga mötet är det vi på Science Park brinner för. I receptionen, affärsutvecklingsmötet, i fikarummet. Välkommen till oss!
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!