Event – en möjlighet att ta vara på

Att arrangera event är ett trevligt sätt att möta sina kunder och intressenter på, men framförallt är det ett ypperligt tillfälle att sälja in ditt varumärke och företagets produkter eller tjänster. Detta görs bäst genom att se till att de som besöker eventet får en riktigt trevlig upplevelse och att de sedan minns dig och ditt företag i ett positivt sammanhang. För att ditt event ska bli så bra som möjligt har jag listat några riktlinjer att förhålla dig till.

Det första (och viktigaste) att tänka på är syftet med eventet. Vad är det du vill uppnå? Vill du lansera en ny produkt, hitta prospekt eller stärka relationen till dina existerande kunder? Svaret på frågan ska genomsyra eventet och se till att allting som händer före, under och efter eventet hjälper dig att nå detta mål.

Utgå från målgruppen. Varför väljer de att komma på eventet? Vad förväntar de sig och vad är de intresserade av? Genom att tänka utifrån kundernas perspektiv kan du anpassa eventets utformning, vilka aktiviteter som ska finnas med och hur budskapet ska kommuniceras. Kanske lyckas du charma dina besökare på bästa sätt genom en formell tillställning, eller så är det precis tvärtom; att ett avslappnat mingel med lite härlig bakgrundsmusik skapar bäst förutsättningar. Oavsett vilket är målsättningen att de som besökt ditt event ska gå hem med en positiv bild av ditt företag, vilket leder oss in på nästa punkt.

Visa upp och förstärk ditt varumärke. Nu har du ju stenkoll på vad du vill uppnå med eventet, och vilka aktiviteter du ska använda dig av för att nå dit – så glöm inte bort att vara tydlig med att det är just ditt företag som ger besökaren denna trevliga upplevelse. Låt oss vara ärliga: för din del spelar det ingen roll att besökaren hade jättetrevligt på eventet om hen inte minns att det var tack vare dig och ditt företag. Du vill ju att eventet ska generera någonting, oavsett om det är vetskap om en ny produkt eller en positiv relation mellan ditt företag och kund. Det blir svårt om kunden i efterhand inte kan svara på vem som arrangerade eventet. Se därför till att visa upp ditt varumärke under eventet och arbeta med att skapa en naturlig koppling mellan det som sker på plats och ditt företag.

Glöm inte efterarbetet. Förhoppningsvis går dina besökare hem efter eventet med en positiv bild av ditt företag. Låt inte detta gå till spillo! Under eventet bör du samla kontaktuppgifter till de som deltar och se till att lägga till dessa i ditt nätverk/kundregister. Följ upp efter eventet och tacka för personens medverkan samt hänvisa till företagets nyheter eller liknande. Se till att följa upp de ärenden du diskuterat med olika besökare under tillställningen.

Känns det fortfarande krångligt? Bottom line: se till att allting du gör före, under och efter eventet hjälper dig att bygga hållbara relationer med dina kunder och intressenter.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår