Ditt företag behöver inte sociala medier
I alla fall inte om du inte vet vem du är, vilka behov du har, vad du står för och vad du kan bidra med.
Det kanske låter hårt och är väl inte hela sanningen. För visst, det finns de som lyckas med sin marknadsföring och kommunikation i sociala medier utan att ha en uttalad (eller nedskriven) strategi. Högst troligt är dock att de vet varför de gör det de gör, vad de vill få ut av det och vem det är de pratar med. Jag tror också att de har koll på var dessa människor finns och vad som intresserar dem. Så i praktiken har de faktiskt en strategi, för det är faktiskt precis detta som utgör innehållet i en bra sociala medier-strategi.
Min kollega Maria har, i ett tidigare blogginlägg om marknadsföring, nämnt att det vid val av företagsnamn är bra att direkt säkra namnet i sociala kanaler. Och så är det absolut. Men att du har skapat konton i sociala kanaler behöver inte nödvändigtvis betyda att du ska använda dem. I alla fall inte alla.
Så gör du en strategi för sociala medier

Att skapa en strategi för sociala medier behöver varken vara krångligt eller svårt. Det kommer snarare bli lättare för dig att planera och arbeta om du först har koll på ”varför”, ”vad”, ”vem”, ”var” och ”hur” du gör det (för).
1. Syfte – ”varför” ska du finnas i sociala medier?
Här ska du ta reda på varför du ska finnas i sociala medier överhuvudtaget. Vad är det för problem du behöver lösa och hur ska din närvaro i sociala medier göra detta? Börja med att svara på frågorna nedan.
Vilka behov har du?
Är det att skapa kännedom om ditt varumärke och nå ut till fler potentiella kunder? Är det att driva trafik till din hemsida? Är det att driva trafik till en fysisk plats? Är det att sälja varor/tjänster? Skriv ner alla dina behov i en punktlista. Vi kommer att komma tillbaka till dem.
Vad kan du bidra med?
Förutom det du faktiskt säljer (din produkt eller tjänst), vilken kunskap och inspiration kan du bidra med? Se till att definiera ditt varumärke. Fundera på vilken roll du vill ha på marknaden.
Vem är du och vad står du för som företag?
”A person has a soul. A product has a brand.”
– Jennifer Kinon

Om ditt företag skulle vara en person, hur skulle du förklara den? Vad har ditt företag för egenskapar? Har du svårt att definiera din roll och ditt varumärke kan jag rekommendera att du kikar på The 12 Brand Archetypes. Modellen gör det enkelt att definiera varumärket och dess ”personlighet” utifrån både egenskaper och värderingar.
När du har definierat vem du är och vad du står för blir din kommunikation och ditt budskap tydligt. Det kommer leda till att din målgrupp lättare förstår varför de ska välja dig och dina produkter eller tjänster. Eller för all del, varför de ska interagera med dig i sociala medier.
2. Mål – ”vad” vill du uppnå?
Skillnaden mellan syfte och mål är att målen ska vara mätbara. Om ditt syfte är att skapa större kännedom om ditt varumärke kan det kan vara en god idé att mäta antalet följare i dina sociala kanaler. Är syftet att driva trafik till din webbplats är det besöksstatistiken du ska hålla koll på.
Precis som du kan ha flera syften med ditt arbete i sociala medier kan du behöva sätta upp flera mål. Det viktiga är att du definierar, följer upp och tar lärdom av dem.
3. Målgruppen – ”vem” vill du kommunicera med?
En ledtråd här är: det är inte ”alla”. Det är aldrig ”alla”. Här gäller det att vara lite självkritisk. Hur fantastisk din produkt eller tjänst än må vara måste du fundera på vem som faktiskt behöver den. Här är det alltså kundens behov som är viktigt – inte ditt. Vilka problem löser din produkt eller tjänst? Och vem är det som har behov av den lösningen?
4. Kanalval – ”var” ska du finnas?

Det är först när du har definierat din målgrupp som du kan börja fundera på vilka kanaler du ska använda. Finns de du vill prata med i sociala medier? Och i så fall var? Är det på Facebook, LinkedIn, Instagram, Youtube, Twitter eller Snapchat? I rapporten Svenskarna och internet 2018 – en årlig studie av svenska folkets internetvanor – får du en bra överblick över vem som finns var.
Det kanske är så att du har flera olika produkter eller tjänster, som tilltalar olika målgrupper. Då kan du behöva använda flera olika kanaler, där du också anpassar innehållet och tonaliteten efter den specifika målgruppen, i den specifika kanalen.
5. Innehåll – ”hur” ska du kommunicera ditt budskap?
Nu vet du varför du ska finnas i sociala medier. Du vet vad du vill uppnå och vem du vill kommunicera med. Du vet också var de du vill prata med finns. Det du behöver ta reda på nu är hur du ska prata med dem.
Vilket slags innehåll är din målgrupp intresserad av?
Det är nu vi kommer tillbaka till punkt ett, ditt syfte och din lista över egna behov. De behov du punktat upp här, tillsammans med den roll du valt och det du har definierat att du kan bidra med, kommer att utgöra din innehållsstrategi.
Är din affärsidé att köpa och sälja antika möbler, ja då är du högst troligt riktigt vass på den typen av varor. Du vet förmodligen väldigt mycket om olika möbelmärken och om deras värde och historia. Kanske har du kunskaper inom återbruk, renovering, tapetsering och restaurering av möbler. Eller så har du ett brinnande intresse för hållbarhet, miljö och kulturarv. Oavsett område har din målgrupp förmodligen liknande intressen som du. Genom att skapa innehåll om allt detta kan du alltså dela med dig av både kunskap och inspiration som intresserar dina befintliga och potentiellt framtida kunder.
Börja med några få typer av innehåll, testa vad som engagerar dina följare och gör justeringar efter hand.
Exempel på olika typer av innehåll:
- Blogginlägg
- Nyhetsartikel
- Vlogg
- Instruktionsvideos
- Podd
- Livesändning
- Bilder
- Infographics
- Tips
- Recept
Var noga med att alltid anpassa innehållet efter vald kanal. På Instagram är det exempelvis mycket fokus på bilden, och än så länge relativt svårt att driva trafik till specifika inlägg på en hemsida. Via Facebook är det däremot lättare att dela exempelvis ett blogginlägg eller en nyhetsartikel från en annan sajt – din egen eller någon annans.
6. Uppföljning/analys – vad har dina insatser gett för resultat?

Vi nosade på det under punkt fem – vikten av att följa upp vad din målgrupp intresseras av. Uppföljningen är tyvärr det moment som lätt prioriterats bort, trots att det är minst lika viktigt som allt annat. Följer du inte upp vad det du gör genererar för resultat kommer du att arbeta i blindo och då finns det en stor risk att du lägger tid på helt fel saker. Så slarva inte med detta!
De flesta sociala kanaler har riktigt bra analysverktyg där du kan få fram all statisk du behöver – men även den du inte behöver. Välj därför ut några enstaka saker att följa upp, förslagsvis en gång i vecken eller en gång i månaden. Självklart ska mätpunkterna vara kopplade till dina mål.
Exempel på mätpunkter:
- Antal följare
- Exponeringar
- Räckvidd
- Interaktionsfrekvens
- Konverteringar
Sist men inte minst…
…några snabba tips för att lyckas i sociala medier.
- Sätt av tid för dina sociala medier! Tänk på att du ska hinna planera, producera, publicera, bevaka, besvara, analysera och följa upp.
- Omvärldsbevakning och trendspaning. Kika gärna hur konkurrenter/kollegor i branschen gör för att nå den gemensamma målgruppen. Vad kan du lära dig av dem? Kan ni kanske göra något tillsammans?
- Var inte rädd för att testa dig fram. Gå igenom statistiken, se vad som får respons och inte. Hitta en röd tråd och följ den. Fortsätt med det som fungerar, sluta med eller ändra det som inte fungerar.
- Håll dig uppdaterad! Sociala medier är allt ifrån statiska – det kommer nya funktioner och uppdateringar hela tiden. Vissa kan påverka din strategi så pass mycket att även den behöver uppdateras. Historiskt sett är det också så att de varumärken som tidigt hoppat på nya funktioner och trender i sociala medier, varit de som lyckats bäst.
Stort lycka till med din sociala medier-strategi!
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!