Nu är det dags att sluta fokusera på digitalisering
Digitalisering. Ja, det är ordet på mångas läppar under tider som dessa. Inom de flesta branscher pratas det om hur digitaliseringen påverkar allt från beteenden till affärsmodeller. Att ”digitaliseringen går snabbare än någonsin” är ett uttryck vi ofta hör, men vad innebär det? Och vad är egentligen digitalisering?
När vi börjar gräva lite djupare i ämnet finner vi flera olika modeller och sätt som kan användas för att skapa en bättre förståelse för vad digitalisering innebär. För att inte göra något mer komplicerat än vad det egentligen är skulle jag personligen vilja dela upp debatten i två läger (Ibland delar man upp den i tre läger, men låt oss förenkla):
- Digitalisering
- Digital transformation
Digitalisering = göra analoga processer digitala
Digitalisering handlar om att göra analoga processer digitala, och i detta samband ligger fokus på att effektivisera sin egen verksamhet utifrån ett internt perspektiv. Utfallet handlar ofta om att spara pengar genom att digitalisera en process eller ett moment i ert företag. Exempel skulle detta kunna innebära att ni börjar skicka fakturor digitalt, eller börjar hantera er bokföring och e-post i en molntjänst osv.
Digital transformation = skapa nya erbjudanden och affärer för kunden
Digital transformation handlar om att utgå från och börja nyttja teknologiernas möjligheter för att se hur dessa kan skapa nya erbjudanden, affärsmodeller och affärer för kunden. Den största skillnaden mellan digital transformation och digitaliseringen handlar alltså om perspektivet. När vi pratar digital transformation har vi istället ett externt perspektiv. Dvs, vi utgår från kunden och ser hur vi kan skapa nya affärsmodeller och erbjudanden som skapar värde för vår kund med hjälp av tekniken.
Vi förflyttar alltså bolagets fokus från att spara pengar till att hitta nya intäktsströmmar och omsättning genom att nyttja teknologins möjligheter.
Ett framgångsexempel för digital transformation är Spotify. De har nyttjat teknologins möjligheter för att skapa nya erbjudanden och affärsmodeller som tidigare inte fanns.

Det är dags att sluta fokusera på digitalisering
Varför tar jag då upp denna diskussion? Jo, jag anser att genom att förstå skillnaden på digitalisering kontra digital transformation så kan du som bolag ställa dig frågan: Vad är det egentligen vi jobbar med inom området ”digitalisering”? Handlar det om att göra analoga processer digitala eller har vi faktiskt tagit ett externt fokus och satt kunden i centrum?
Utan att undersöka detta allt för noggrant kan jag med stor säkerhet säga att de flesta bolagen under de senaste 20 åren jobbat med digitalisering.
Så frågan är;vill du skapa nya affärsmodeller och erbjudanden utifrån teknologins möjligheter? Då är det dags att sluta fokusera på digitalisering. Idag är det en grundläggande lägstanivå att bokföra digitalt och att ha sin mail i en molntjänst. Tiden är kommen när vi på allvar måste ställa oss frågan hur vi kan nyttja teknologins möjligheter.
Digitala affärer för ditt företag
Visste du att Science Park bedriver två projekt som hjälper just ditt bolag med perspektivet hur ni kan nyttja teknologins möjligheter för att skapa nya affärer och erbjudanden inom områdena digitala affärer och AI. Här kan du boka ett möte med oss för att komma igång och diskutera hur ni kan börja jobba med just er digitala transformation.
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!