Därför är det dags att ta ett snack med din (inre) femåring

Kan du känna igen känslan av att plötsligt få en riktigt briljant tanke eller idé? En snilleblixt du genast vill dela med dig av, men som lika fort som den uppstod, faller platt till marken följt av en lite tryckt stämning. Varför? För ingen fattar vad du pratar om…

En affärsidé, en teknisk lösning eller ett riktigt avancerat skämt. Hur förklarar en egentligen något komplicerat på ett sätt som blir alldeles självklart för den som lyssnar?

Explain it like I’m five

En rolig övning för att låta hjärnan börja jobba ordentligt och boosta kreativiteten är att använda sig av utmaningen ”ELI-5”. Alltså, ”Explain it like I’m five”. Konceptet går helt enkelt ut på att försöka formulera sin idé på ett sätt så att till och med en femåring skulle förstå. För om det finns en kategori av människor som verkligen utmanar vår förmåga att förenkla livets mest komplicerade fenomen, så är det väl just barn?

”Mamma, hur byggdes människan?”

Ja, det var frågan som jag för några veckor sedan själv fick av min – snart – femåriga dotter. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag svarade, men jag vill minnas att det hela involverade en prick i vattnet, som fick små armar och ben och gick upp på land. Om det blev en nattning full av följdfrågor på det? Absolut. Existentiell kris hos dottern orsakad? Check!

Skämt å sido. Jag har tro det eller ej ganska bra koll på utvecklingen av min egen existens. Däremot skulle jag behöva ta mig en rejäl funderare på hur jag kan förklara det så kärnfullt och enkelt som möjligt.  Du har med största sannolikhet också ditt på det torra när det kommer till din idé eller den produkt/teknik som du har eller vill skapa. Du har även lite mer betänketid att fundera och formulera din förklaring (eller varför inte kalla det för pitch?) än vad jag hade. Och tur är väl det.

Så, hur skulle du egentligen formulera din pitch, om det var en femåring du pratade med?

ett barn skriker in i en mikrofon

För att hjälpa dig på traven kommer här fyra korta knep för när du kommunicerar med ett barn. Eller för dig som tvivlar på mitt epitet som självutnämnd barnexpert:

4 tips för effektiv kommunikation:

1. Lär känna din ”publik”

Ett barns världsbild, preferenser och erfarenheter är väldig olika våra egna. Ja, det är självklart. Det är också sjukt frustrerande ibland. Men det är oftast när vi verkligen anstränger oss för att förstå barnets perspektiv i ett samtal (eller en konflikt) som kommunikationen flyter på som bäst – eller hur?

2. Anpassa ditt språk

Att använda exakt samma ordval, tonfall och formuleringar när du pratar med ett barn, som när du pratar med en vuxen fungerar säger för vissa. Men min egen erfarenhet av detta är att ungen tappar fokus fortare än blixten. Så, ska du förmedla någonting riktigt viktigt vill det till du anstränger dig lite extra. Ta det säkra före det osäkra och formulera dig på ett sätt som ingen kan missförstå. Samma princip gäller när du kommunicerar med en kollega respektive en potentiell kund eller kanske investerare. Det är dags att slopa alla facktermssnuttefiltar och jargonger som tappar sin betydelse så fort de når utanför branschens trygga väggar.

3. Kontext, kontext, kontext!

Förklara det du vill ha sagt genom att sätta det i en kontext som ett barn kan relatera till. Storytelling är det perfekta sättet att snabbt och effektivt nå fram med ett budskap. Att göra det med berättelser som dessutom väcker känslor är – inte helt otippat – ännu effektivare.

Psst! Vill du ha en liten guide i storytelling? Läs min kollega Emmas blogginlägg: ”5 tips: Stortelling för startups”.

4. Håll det kort

Kanske inte riktigt såhär kort. Men nästan!

Science Park är gärna ditt bollplank

Vi finns här för dig som behöver hjälp definiera din affärsidé till någonting mer konkret.  Boka ett möte med någon av våra affärsutvecklare, så hjälper vi dig. Det är självklart kostnadsfritt och konfidentiellt.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Berätta om din idé för oss
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår