Den största risken för en entreprenör

När jag pratar med modiga människor med idéer och frågar vilka risker och rädslor som de ser framför sig, nämner de ofta saker som:

  • Tekniska risker med produkten
  • Innovationsgraden
  • Oro kring teamet och dess kompetens
  • Tillgången på kapital och andra resurser
  • Marknadsföring av den nya produkten
  • Den egna förmågan – kommer jag att räcka till?

Alla dessa risker är mycket relevanta och de svårigheter vi stöter på när vi lanserar en idé eller bygger ett företag är ofta kopplade till någon av dessa. Som tur är finns också mycket hjälp att få inom just dessa områden. Teknisk expertis, olika typer av finansieringslösningar, matchning och komplettering till ditt team genom vårt stora community och stöd till individen är några exempel. Det är därför vi på Science Park och andra aktörer i innovationssystemet finns.

Det är dock ovanligt att idésprutan eller entreprenören spontant tar upp den största risken av dom alla:

Att ingen vill ha produkten eller tjänsten, från första början. Att fel produkt byggs.

Det kanske låter uppenbart och enkelt, men enligt min erfarenhet är det just inom detta område – ofta kallat ”kundbehovet” eller att ”verifiera behovet” – som de flesta idéer misslyckas. Redan innan resan egentligen har börjat, tyvärr. Ofta är innovatören en riktig nörd inom sitt område och då är det lätt att projicera sin egen uppfattning på alla andra. Många tar helt enkelt för givet att alla ser världen, dess problem och behov på samma sätt som de själva gör.

Om ingen har det behov som vår idé ska möta, så är det liksom lite strunt samma hur bra produkten blir, hur väl den marknadsförs, vilka som är med teamet eller hur många investerare vi träffar.

Så, låt mig nu ge lite nyans till det drastiska uttalandet ”ingen vill ha det du bygger”. Ok, i ärlighetens namn finns det säkert någon som vill ha det. Men inte tillräckligt många och inte tillräckligt mycket.

blogg_anders-webb1

Hur många nya behov finns det, egentligen?

I grund och botten har vi faktiskt inte så många nya behov, vare sig som individer eller organisationer. De flesta är liksom redan upptäckta. Detta betyder ju också att de flesta behov faktiskt redan har en lösning, på ett eller annat sätt. Det kanske inte är den bästa lösningen, eller den tekniskt mest sofistikerade lösningen – men den är likväl ett sätt att möta behovet. Så för att en ny tjänst eller produkt inom samma område ska få större framgång måste den möta behovet och lösa problemet på ett så bra sätt att tillräckligt många personer är villiga att betala tillräckligt mycket pengar för en ny lösning.

Det är nu det börjar bli lurigt. För om du frågar runt om dessa behov och problem, så är den naturliga reaktionen att den du frågar svarar något i stil med:

”Jodå, det stämmer väl att det är lite jobbigt. Ja, det vore kanske skönt om någon kunde ha en ny lösning på det.”

Det svaret kan, i sin iver över sin idé, tolkas som att det finns ett verifierat kundbehov. Men i verkligheten är det mest ett trevligt svar i en konversation – en artig reaktion på din iver och ditt säljande sätt. I verkligheten är det väldigt långt kvar till en betalande kund.

Sluta sälja – börja undersöka

När du skall ge dig ut och försöka förstå din kund gäller det att sluta sälja och med stor nyfikenhet och öppen het börja undersöka istället. Ta den där säljaren och övertalaren i dig och stoppa ner den djupt under en sten. Säljaren kommer till användning senare i ditt företagsbyggande. Istället ska du angripa uppgiften likt en nyfiken vetenskapsman, som med ett öppet sinne utforskar och pratar kring behovet samt lyssnar noggrant på nyanserna i svaret.

Samma princip gäller när du ska lokalisera dina konkurrenter. En konkurrent är inte någon som redan gör exakt samma sak, för det gör oftast ingen. Din idé är ju ny. Däremot har du redan konkurrens av alla andra (men annorlunda) sätt som finns för att uppfylla samma behov eller lösa samma problem som du vill lösa.

The Mom Test

Om du som jag är extra nördig inom området kundbehov rekommenderar jag varmt boken ”The Mom Test” av entreprenören Rob Fitzpatrick. En lättläst och trevlig liten bok om idéverifiering. Du kan också läsa min kollega Martins blogginlägg: ”Så får du andra att säga vad de verkligen tycker om din idé” för några kloka ord om samma princip.

Science Park hjälper dig längs vägen

Boka gärna ett möte med mig eller någon av mina kollegor på Science Park. Vi coachar och vägleder dig och din idé genom verifiering av kundbehov och alla andra steg på vägen mot nästa nivå.

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår