En man sitter i en soffa med datorn framför sig. Han vilar ansiktet i ena handen och ser besviken ut.

”Tänk om jag misslyckas?” – 4 tips för att stå beredd inför motgångar

Visste du att 90% av alla startups går i konkurs under sitt första år? Se där, en riktigt uppmuntrande första mening att läsa för en nybliven entreprenör. Skämt å sido, vi är såklart inte här för att avskräcka dig, utan snarare för att sätta saker i perspektiv. Att misslyckas är en del av resan. Låt det inte hindra dig från att följa dina drömmar. Låt det i stället hjälpa dig att så förberedd inför de utmaningar som kan dyka upp längs vägen.

En entreprenör står framför en publik. Bakom henne finns en skärm med en bild på "The golden circle" av Simon Sinek.

Vanliga orsaker till att en startup får ta ett steg tillbaka är kapitalbrist, fel människor i bolaget eller dåliga marknadsförhållanden. Men den största boven bakom misslyckade affärsidéer är att det inte finns ett tillräckligt tydligt kundbehov bakom din idé. Det är också vanligt att romantisera livet som entreprenör, vilket kan innebära en chock när motgångarna gör sig till känna. I guiden ”Vad är en bra affärsidé” kan du ta del av några viktiga grunder som ökar sannolikheten för att din idé utvecklas till succé.

Så, hur kan du förbereda dig för utmaningar och misslyckanden? Och kanske viktigast av allt – hur kan du dra nytta av dem? Här är fyra tips:

1. Hitta ditt ”Varför”

Framgångsrika entreprenörer och företagare drivs oftast av ett större syfte. De vill förändra eller utmana befintliga marknader med en vision om en bättre framtid. Med ett tydligt ”Varför” är det lättare att hitta ett team som delar samma mål och är villiga att arbeta tillsammans för att uppnå det.

Ditt ”varför” bör vara:

Enkelt och tydligt utan komplicerade jargonger eller tekniska termer. Håll det kortfattat och rakt på sak.

Lätt att konvertera till konkreta handlingar och beslut. Ditt ”varför” ska ge en försmak på vad du faktiskt kommer att göra.

Fokuserat på hur din affärsidé och dina ambitioner har en positiv inverkan på andra människor och världen i stort.

Andas du. Ditt ”varför” ska helst kunna sammanfattas i en enda mening, med en ton och känsla som speglar ditt varumärke.

Vill du ha en riktigt inspirationsinjektion när det kommer till att hitta ditt ”varför”? Se när vår affärsutvecklare Linda berättar om modellen ”The golden circle” här.

2. Skrota jantelagen och inspireras av barnet

Barnet väntar inte tills det är fullständigt övertygad om att ha skaffat sig rätt teknik för att lyckas ta sig upp. I stället börjar den med att resa sig och ta några trevande steg framåt med olika hjälpmedel. Snart testar barnet modigt några steg utan stöd, faller många gånger, men reser sig upp och försöker igen. Till slut lär sig barnet att gå, och senare även att hoppa, dansa och springa.

Rädslan för att misslyckas gör att vi ofta inte ens vågar prata om eller gå vidare med våra affärsidéer – och med vad som kunnat bli fantastiska företag. Idéerna hindras av självcensuren, som är specialist på att berätta för dig att du inte kommer klara utmaningen och att det inte är någon idé att ens försöka. I Sverige är vi experter på självcensur. Kan vi inte, en gång för alla, bestämma att vi skrotar allt vad jantelag heter? Fram med lite jävlar-anamma och våghalsighet med inspiration från barnet som ska lära sig gå.

”What if I fail?” “Oh but my darling, what if you fly?”

Erin Hanson, konstnär

En man och en kvinna sitter vid ett högt bord på var sin barstol. Den ena håller i en kaffekopp och skrattar, medan den andra har sin laptop framför sig.

3. Omfamna ditt tvivel

Som entreprenör och egenföretagare kommer någon gång att ställa dig själv frågan: ”Vad håller jag på med, egentligen?”

Då ska du veta att du är långt ifrån ensam i den tanken. Och vet du vad – att omfamna ditt tvivel i stället för att skjuta undan det kan faktiskt vara en bra idé eftersom:

  • Tvivel ger dig nya perspektiv: Det hjälper dig att se problem och utmaningar från olika vinklar och att tänka utanför boxen. Att tvivla innebär också ofta tid för självreflektion och självinsikt, vilket i sin tur kan leda till att du tar bättre beslut.
  • Tvivel är ett kvitto på att du varit kreativ och att du utmanat dig själv: Om du inte tvivlar, utmanar du troligtvis inte dig själv eller världen runt omkring dig tillräckligt mycket. Tvivel är ett tecken på att du strävar efter att vara innovativ, att du vågar ifrågasätta status quo och att du inte följer strömmen.
  • Tvivel är en effektiv skyddsmekanism: Tvivel håller oss på tårna, hjälper oss att fokusera och att vara mer beredda på faror. Tvivel hjälper oss helt enkelt att skydda oss själva och vår verksamhet.

Vissa skulle kalla tvivel för entreprenörens bästa vän. Men det är också viktigt att komma ihåg att för mycket tvivel kan leda till en osäkerhet som hämmar dig. Det är därför viktigt att lära sig balansera tvivel med självförtroende och handlingskraft.

4. Boka kostnadsfri coaching med en affärsutvecklare

Att starta eget företag kan kännas utmanande och stundtals skrämmande. Men kom ihåg att du inte behöver göra det ensam. Vi på Science Park är här för att hjälpa dig att förverkliga dina affärsdrömmar, stötta dig genom de oundvikliga ögonblicken av tvivel och hålla ditt fokus på det som verkligen spelar roll. Vi coachar dig genom komplicerade beslut, ger dig en uppmuntrande knuff när du känner dig låg och firar med dig när du når dina mål. Boka coaching med någon av våra affärsutvecklare här, så hör vi av oss inom kort. Och kom ihåg – det är i motgångarna vi växer mest, inte i framgångarna.