Allt (och inget) har förändrats sedan 80-talet

I mitten av 1980-talet var Internet relativt nytt. Hastigheten i nätet var en bara en bråkdel av vad den är idag och många användare var ovana vid datorer.

Vid den tiden gick jag en helt ny utbildning på Ingenjörshögskolan i Jönköping – Informationsingenjör. Vi läste mycket datorkunskap, programmering och matte (såklart) men även ämnen som informationskunskap och organisation- och ledarskapskurser. Grundidén med utbildningen var att vi skulle fungera som en länk mellan teknik och användare. Efter examen fick jag jobb i ett projekt där uppdraget i huvudsak var att utveckla en portal och genomföra IT-analyser på olika företag. Den portal vi utvecklade kostade sexsiffriga belopp och resultatet vi levererade var egentligen en enkel, statisk webbsida. Inte värt särskilt många slantar i dagens mått mätt, eller hur? Vi var i vårt arbete helt beroende av programmerare och kunde inte ens rätta ett stavfel på webbsidan utan deras hjälp.

När jag idag ser tillbaka på den här tiden och de företag vi arbetade med kan jag faktiskt konstatera att av de företag som tog möjligheten att göra en IT-analys, faktiskt är de företag som är mest framgångsrika idag. Det är ingen slump, men det var heller inte min eller mina kollegors förtjänst. Företagen leddes av nyfikna människor som vågade testa och investera i någonting (på den tiden) nytt.

Vart, var och hur?

Som en del i de IT-analyser som genomfördes på de olika företagen arbetade vi med tre frågor som utgångspunkt:

  • Vart är vi idag?
  • Vart vill vi?
  • Hur tar vi oss dit?

Ja, det låter kanske bekant? Trots att mycket har ändrats sedan 80-talet är det många principer som i stort fortfarande gäller. Det är andra utmaningar företagen ställs inför idag men struktur och planering är fortfarande lika viktigt.

Under hösten 2019 hade jag förmånen att följa några egenföretagare som arbetade med att utveckla e-handel på sina webbsidor. Jag fick en inblick i deras vardag som präglas av allt ifrån inköp, sälj och logistik till allt kring marknadsföring och kommunikation. Idag är det inte webbsidan i sig som är avgörande. Den utgör företagets grund, men det är med hjälp av olika sociala medier och kanaler vi når ut och ”lockar in” besökare till vår webb. Idag är en av många företags största utmaningar helt enkelt att hänga med i utvecklingen av sociala medier, som just nu går i en rasande fart. Då är, precis som förr, struktur och planering nyckeln och frågorna vi behöver ställa oss är fortfarande:

  • Vart är vi idag?
  • Vart vill vi?
  • Hur tar vi oss dit?
blogg_blogg-jan20-1

Ta nästa steg med vårt Acceleratorprogram

Vilken är din stora utmaning? På Science Park erbjuder vi även ett så kallat Acceleratorprogram (länk) – ett företagsutvecklingsprogram för dig som vill ta nästa steg med din verksamhet och få coachning och stöttning på vägen. I höstas var temat på programmet e-handel och omgången innan det hade vi fokus på tech. Här kan du hålla utkik efter kommande Acceleratorsprogram under 2020 – till dess är du varmt välkommen att boka ett möte med någon av oss affärsutvecklare i Jönköping eller ute i länet. Hoppas att vi ses!

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår