En affärsutveckligare sitter och coachar en entreprenör på Science Park.

”Vad är en bra affärsidé?” – 4 steg för att utveckla din idé

Vad roligt att du har en idé du vill utforska och att du är nyfiken på att starta eget företag. Vi på Science Park älskar nya idéer och man skulle kunna säga att vi är lite av experter när det kommer till just idéutveckling och vad som är en bra affärsidé.

Hur vet du att din idé har potential att utvecklas till ett framgångsrikt företag? Tyvärr finns inga hemliga recept eller magiska formler som tar dig från idé till succé. Det finns däremot några viktiga grundbultar som gör sannolikheten att du lyckas mycket större.

I den här korta guiden får du lära dig mer om varför problem är din affärsidés bästa vän. Du kommer även få tips för hur du lär känna din potentiella kund bättre och vad nästa steg för att börja utforska din idé kan vara.

Steg 1: Leta problem, inte idéer och lösningar

Den största risken för en entreprenör är kort och gott att ingen vill ha det du säljer. Och om ingen vill ha det du säljer beror det med största sannolikhet på att grundidén inte svarar på ett verkligt och tillräckligt stort behov hos kunden. Din affärsidé är i grund och botten inte lösningen på kundens problem.

Lär dig att älska problem! Leta efter problem och riktiga behov, snarare än att jaga efter idéer. Har du en passion för en viss fråga eller problem? Fundera på om du kan kombinera faktorerna ”att göra gott” med en hållbar ekonomi i ett företag. Bekymra dig inte så mycket om vilken bransch som är går bra just nu. Lyssna till ditt hjärta (och magkänsla!), hitta ett problem som du och andra verkligen bryr sig om, sätt grunderna, försöka hitta ett team att jobba med – och kör!

Steg 2: Lär känna kunden

Kunskap om kunden som ska köpa din produkt eller tjänst är själva grunden som din affärsidé bygger på. För att skapa ett framgångsrikt företag behöver du bli din kunds bästa kompis.

4 tips för hur du lär känna din kund bättre:

1

Vem är din kund och vad gör den?

Sätt dig in i kundens vardag och försök förstå vad det är för jobb och aktiviteter den utför i relation till det du vill erbjuda.

2

Vilka svårigheter upplever kunden?

När du listat vad kunden försöker utföra under sin dag behöver du försöka förstå vilka problem som kunden har i relation till det.

3

På vilket sätt kan du lösa kundens problem?

Beskriv på vilket sätt ditt erbjudande löser kundens behov. Och på vilket sätt är din lösning bättre än konkurrenternas?

4

Bekräfta dina idéer genom att prata med kunderna.

Du kan till exempel ställa frågor direkt till kunden, eller använda olika digitala verktyg för att få förståelse för vad kunden tycker och hur hen beter sig. Ställ gärna så specifika frågor som möjligt, men utan att avslöja för mycket om din tänkta lösning.

Steg 3: Håll inte din idé hemlig

Alla idéer du får är dåliga idéer. Åtminstone i sin första version. Lite mildare uttryckt innebär det att alla idéer har potential att bli vassare genom att utsättas för verkligheten, andra människors kunskap och konkurrens. En av de mest seglivade myterna kring företagande är bilden av en person som får en perfekt idé som genomförs precis enligt plan och leder till rikedom och berömmelse. Så går det ju oftast inte till, såklart.

Forskning och erfarenhet visar att det är i samarbete med andra människor och genom att prova idén mot verkligheten, konkurrenter och tilltänkta kunder som den utvecklas och blir framgångsrik. Under resan växer idén nästan alltid till något bättre, och ibland till något helt annorlunda, än vad som var tänkt från början.

7 saker du kan prata fritt (och gärna mycket) om:

I vissa fall behöver delar av din affärsidé hanteras med försiktighet – till exempel om du har en teknisk lösning som kan patenteras. Men trots det kan du prata om flera andra aspekter utan att avslöja de kritiska detaljerna:

  1. Kundbehovet eller det problem din idé adresserar.
  2. Din målgrupp, deras beteenden och betalningsvilja
  3. Möjliga affärsmodeller
  4. Vad en lösning på problemet skulle betyda för personen
  5. Idéer kring hur produkten eller tjänsten ska marknadsföras och distribueras
  6. Styrkor och svagheter med befintliga lösningar som adresserar samma behov
  7. Potentiella underleverantörer

Steg 4: Kör bara kör och testa din affärsidé innan den är klar

Går du och funderar på om din affärsidé verkligen är bra nog när allt kommer omkring? Kom ihåg att du aldrig kommer veta om du inte testar den. Och du, om din produkt eller tjänst är perfekt vid din första lansering har du jobbat med den alldeles för länga. Genom att testa din idé tidigt får du feedback och fastnar inte i idéstadiet. Du behöver inte heller fundera på vad som hade kunnat hända om du bara hade vågat. Hur klyschigt det än låter så har du faktiskt inget att förlora

Vi stöttar dig på resan från idé till succé

Hos oss på Science Park jobbar ett stort gäng affärsutvecklare och erfarna entreprenörer. Vi är ditt bollplank, din coach och idé-PT. Vår coaching är kostnadsfri, konfidentiell och vi finns i alla kommuner i hela Jönköpings län. Boka ett möte med någon av våra affärsutvecklare här, så hör vi av oss inom kort.