Sociala medier för företag: 8 tips för hur du kommer igång och håller flödet levande

Har du nyligen tagit på dig rollen som ansvarig för din arbetsplats sociala medier och har ingen aning om vad du ska dela?

Kanske har du precis skaffat ett företagskonto på sociala medier och är nybörjare när det kommer till marknadsföring?  Vill du komma i gång med att skapa innehåll som sträcker sig bortom röda prislappar och kampanjer?

Här kommer 8 tips till dig som vill skapa bjussigt, inspirerande och relationsskapande innehåll på sociala medier. Och hur du håller flödet levande över tid.

1. Sätt på dig kundglasögonen

När du ska väcka kundens intresse är första steget att slopa inifrån-och-ut-tänket. Börja i stället arbeta utifrån-och-in. Det betyder att vad du som företag vill berätta inte är särskilt relevant. Det är vad kunden vill veta, som ska vara utgångspunkten för det innehåll du skapar. Vilka är de tio vanligaste frågorna som du får från dina kunder? Vad är viktigt för dem, vilka behov har dem och på vilket sätt kan era kanaler koppla an till deras liv?

2. Hitta din röst

Personifiera er närvaro på sociala medier. Vilken roll ska du eller ditt företag ha på respektive plattform? Är du den kunskapsbjussiga kompisen som alltid levererar tips och trix med glimten i ögat? Eller ska ditt varumärke kännas som en varm och trygg inspirationsguru? Eller passar naturguiden med fartfyllda äventyr som får adrenalinet att pumpa bättre in i beskrivningen av ert företag? Fundera på vem ditt företag vill vara på sociala medier och hitta er röst och er känsla. Den ska sedan löpa som en röd tråd genom allt innehåll som skapas.

3. Gör en inventering av hjärtefrågor, intressen och spetskompetenser

När det kommer till att bjussa är dina kollegor din mest värdefulla tillgång. Tänk var mycket kompetens som finns samlat på en och samma arbetsplats – som skulle kunna delas och stärka ert varumärke. Så, prata med dina kollegor och ta reda på deras passioner, specialintressen och spetskompetenser (kopplat till det ni arbetar med eller säljer, såklart). Har du inga kollegor kan du i stället vända dig inåt och fundera på vad du själv brinner för, vad du är bra på och hur du kan inspirera och utbilda dina kunder.

4. Låt kollegorna skapa innehåll

Låt alla anställda skapa innehåll på de teman som ligger dem varmt om hjärtat. Kanske har din kollega som säljer cyklar bästa knepet för när du ska lära ditt barn att cykla? En annan kollega kanske vill dela med sig av det egenkomponerade receptet på blåbärssoppa, som är perfekt att värma sig med under en kylig cykeltur. Ibland kan det krävas lite grävande, mycket pepp och lite hjälp på traven för att hitta just det där som varje individ vill berätta om. När innehållet är färdigt hjälper du till att göra den sista touchen, så att språket och tonaliteten går i linje med ert varumärke. Självklart utan att ta bort varje individs personliga prägel.

5. Gör en plan

Gör en grov plan för dina kanaler, som sträcker sig från allt från några veckor till ett år framåt. Då får ni tid att skapa kvalitativt innehåll samtidigt som det blir enklare att se till att ni sprider ut ert innehåll över tid och får ett kontinuerligt flöde. Ett Instagraminlägg i veckan i fyra veckor är bättre än fyra inlägg på en vecka, följt av tre veckors paus.

6. Gör det inte svårare än vad det är

Fyra korta, konkreta tips på Instagram kan vara precis lika (eller ja, oftast mer) värdeskapande som en väl genomtänkt krönika som du filat på i många dagar. Och du, slopa tanken om att det du ska dela med dig av ska vara helt nya insikter som ingen annan någonsin har tänk på förut. För ärligt talat, då skulle det inte finnas särskilt mycket att skapa innehåll på. Men kom ihåg: ingen gillar en tjuv. Var generös när det kommer till att credda dina inspirations- och faktakällor.

7. Tänk engagemang, engagemang, engagemang

Sociala medier är uppbyggt av mängder av så kallade algoritmer. Extremt enkelt förklarat så är det mängden engagemang som ditt innehåll får, som i störst utsträckning avgör hur stor spridning det får. Engagemang är t.ex. likes, kommentarer och delningar. I podcasten Digitalsnack delar Emilia Eliasson, Content Manager på veckotidningen Land, med sig av ett kort men klokt tips:

”Skapa innehåll som är lätt att tycka någonting om.” Emilia Eliasson

Här kan du lyssna på hela podcastavsnittet ”Så når Land en miljonpublik helt organiskt på Facebook” där Emilia berättar mer om receptet bakom deras framgångssaga på sociala medier.

8. Publicera igen

Många – inklusive mig själv – glömmer allt för ofta bort att innehåll inte är förbrukat när det är publicerat. Ett blogginlägg eller en lista med tips som skrevs för ett år sedan kanske är precis lika relevant idag. Var inte rädd för att använda samma innehåll, tips och berättelser igen. Paketerat på ett annat sätt, eller publicera det rakt upp och ned utan att ändra någonting.

Och till sist! Tillåt dig själv att testa, misslyckas och testa något annat. Du vet inte om någonting funkar, förrän du har just testat. Lycka till!

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår