
5 tips för framgångsrik digital marknadsföring
Efter sin examen från Internationella Handelshögskola startade Erica Salonius eget företag inom digital marknadsföring och PR – Esius Media. I bolaget hjälper hon företag att stärka sitt varumärke genom framförallt sociala medier. Här delar Erica med sig av sina 5 bästa tips för framgångsrik digital marknadsföring.
Definiera målgruppen
Med digital marknadsföring behöver man inte ”skjuta brett” och okontrollerat. Här har du chansen att nå precis de som du vill utan att spendera onödigt med resurser. Tips 1 är därför att definiera din målgrupp. Vilka vill du nå – och vilka vill du inte nå?
Vad är målet med er digitala närvaro?
Det är lättare att arbeta med något om man vet var man är på väg. Sätt därför upp mål! Varför vill du synas och vad vill du ha för effekter?
Var relevant
Det fantastiska med att lära känna sin målgrupp är att du nu kan producera innehåll som är relevant för dem. Fokusera på att skapa mervärde för dina följare, kunder och potentiella kunder. Om du säljer braskaminer kan du till exempel skapa mervärde genom att tipsa om hur man mest effektivt får igång en brasa.
Analysera dina resultat
Med digital marknadsföring är möjligheten att följa upp aktiviteter i princip oslagbara jämfört med analog marknadsföring. Vad gav önskad effekt och vad borde vi utesluta till nästa gång? Med resultat menar jag inte endast hur många likes den senaste posten fick. Kom ihåg att 10 000 likes inte alltid betyder 10 000 kunder.
Det finns inget facit
Varje verksamhets digitala marknadsföring – i allmänhet och i sociala medier – är i synnerhet individuell. Det vill säga, det finns ingen manual som passar alla. Man måste planera och sedan är det bara att prova sig fram. Vissa gånger tar det tid att hitta de knappar som målgruppen reagerar på men, ibland kan man hitta rätt med en gång. Här kan ett bra förarbete spara mycket tid.
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!