
4 kloka tankar från en superentreprenör
För ett tag sedan pratade jag men en lokal entreprenör i Gnosjö, som har haft en klar vision för sitt företag ända sedan han startade det för mer än 10 år sedan. Det har gått bra för honom, men vägen har såklart varit krokig ibland.
I år har det gått riktigt bra för företaget trots – eller kanske tack vare? – pandemin covid-19. Jag blev nyfiken på hans tankar om just vägen till framgång så efter en stunds samtal frågade jag vad en entreprenör är enligt honom. Eller mer exakt: Vad är den viktigaste egenskapen hos en entreprenör? Han svarade utan att tveka:
Att ha ett tydligt mål, en klar vision och att aldrig ge upp!
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Det här med uthållighet och envishet är nog nyckeln för att verkligen lyckas med sitt företagande.

Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio
Framgångsreceptet – enligt Martin Lorentzon
Från en lokal företagare till en global superentreprenör som verkar vara inne på samma spår. Radioprogrammet Sommar i P1 har i år haft ett flertal inspirerande entreprenörer som värdar (här har vi förresten samlat alla sommarprat från de senaste tre åren, som handlar entreprenörskap och företagande). En av dem som gjorde störst avtryck hos mig var Martin Lorentzon, som på sin långa meritlista bland annat kan titulera sig som medgrundare av Spotify. I sitt sommarprat berättar Martin om sin företagsresa och de många med- och motgångar han stött på längs vägen. Här är några tankar och erfarenheter som jag särskilt fastnade för, och som kanske kan vara till hjälp för dig som står på startlinjen på din entreprenörsresa:
1. Att starta företag är som att befinna sig i en berg- och dalbana. Under resans gång kommer du att slitas mellan hopp och förtvivlan. Ett bra sätt att möta det är att starta företag ihop med någon, istället för att göra det ensam. Och när du letar efter en affärspartner – sök inte efter en kopia av dig själv, utan tvärt om någon som är olik dig. Friktion leder till konstruktivitet och problemlösning, vilket är grunden för utveckling.
2. Din vision är central. Lika viktigt är det också att ha koll på vilka mål och delmål du har och vad du ska göra för att ta er dit.
3. Du måste kunna sälja in och presentera din idé på ett snyggt sätt. När du och din företagspartner ska pitcha finns inga genvägar. Förbered dig noga och öva, öva öva…
4. Fokus är allt. Var inte för spretig, utan gör en sak och gör det riktigt bra. Fokusera på en produkt eller tjänst och satsa allt på den!
Timing (och lite tur)
Alla punkter ovan är saker som du företagare (eller blivande företagare!) på ett eller annat sätt kan påverka själv. Men det finns faktiskt en sak till som är avgörande och som är svårare att kontrollera, nämligen: timing. För att ett företag ska nå framgång krävs kunder och för att få kunder krävs att marknaden är mogen. Och för det krävs faktiskt, hur mycket koll på läget du än har på läget, en smula tur.
Skapa nya nätverk med oss på Science Park
Vi på Science Park bjuder in till många tillfällen där entreprenörer inom vitt skilda områden får möjlighet att träffas, inspireras och byta erfarenheter med varandra. Ta chansen att träffa andra i samma situation, våga berätta om din affärsidé och skapa nya nätverk. Det kan också vara ett avgörande steg i ditt företagande!
Community
Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!