24 tips för hur du håller uppe energin när du jobbar hemma eller digitalt

Friskvård

Jobbat i mjukisbyxor och kavaj någonting det senaste? Grattis – bilden du ser framför dig just nu är förmodligen 2020:s mest uttjatade meme. Skämt åsido. Låt oss lägga våra preferenser kring den senaste tidens mest omtalade jobb-outfit åt sidan och konstatera en sak: känslorna kring att arbeta hemifrån och digitalt är en riktig vattendelare. 

Är du en av dem som klättrar på väggarna och slits mellan att ta hand om den överfulla diskmaskinen och att beta av den där bokföringen du skjutit upp i flera dagar? Eller är du den som blir mer effektiv och fokuserad än någonsin? Kanske är du en av få på din arbetsplats som inte har möjlighet att jobba hemifrån och vars enda sällskap på jobbet är kaffemaskinen och ekande tomma korridorer?

På Science Park är vi många som den senaste tiden arbetat på distans. Oavsett hur vi har upplevt det så finns det en känsla som varit gemensam för de flesta av oss – nämligen att det är svårt att hålla uppe energin hela dagen, när du jobbar hemma eller digitalt.

Våra bästa energitips

Så, för att hjälpa varandra brainstormade vi under vår kickoff tidigare i höstas fram våra bästa sätt att hålla energin uppe. Och självklart vill vi dela med oss av dessa tips även till dig. Okej, då kör vi!

  1. Försök att få till fysiska möten när och där du kan. Det ger energi att träffa andra! Givetvis gäller ansvarsfullt beteende och att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
  2. Vid digitala möten – stäng av kameran ibland och fokusera på att lyssna. Det kostar mycket energi att tolka kroppssignaler och ansiktsuttryck i videomöten.
  3. Luncha med en kollega även när du jobbar hemma.
  4. Styr upp en lunchpromenad med andra kollegor som bor i närheten.
  5. Byt då och då miljö i hemmet om du har möjlighet.En fruktfat med melon, vindruvor, blåbär, jordgubbar och vinbär
  6. Gerilla-fira! Om du jobbar fysisk på plats på din arbetsplats ibland – fixa en spontan fika eller aktivitet för dem som är på plats.
  7. Se till att hitta variation i vardagen så att du inte blir sittande med samma uppgifter för länge.
  8. Boka in korta pauser i kalendern och behandla dem med samma respekt som faktiska möten.
  9. Ta en kort stund då och då för att meditera eller bara stänga av skärmar och ljud.
  10. Kör en digital fika med en kollega du inte jobbar tillsammans med, men saknar att träffa på jobbet.
  11. Reflektera över vilka möten som passar i digitalt format – och vilka som gör sig bäst fysiskt. Person med uppsatt hår och stora hörlurar står framför en buske utomhus.
  12. Om du behöver vara med i ett möte där du främst deltar genom att lyssna – testa att göra något annat samtidigt för att slippa sitta och stirra in i skärmen. Ta en promenad, lägg dig på yogamattan eller varför inte hänga tvätten? Det kan bidra till både högre fokus och energi.
  13. Möten mellan två personer är den mötesstorlek som funkar bäst digitalt. Är ni några fler? Försök träffas fysiskt men (såklart) på säkert avstånd
  14. Kasta om upplägget på dina digitala möten. Måste mötet pågå i en timme i sträck? Samlas tio minuter för uppstart, koppla ned och arbeta separat i 15 minuter och återkoppla sedan tillsammans i mötet efteråt.
  15. Ät godis.
  16. Börja alltid digitala möten med en liten ”lägesrunda”. Hur mår alla? Det är något vi nästan alltid gör i fysiska möten, utan att tänka på det.
  17. Skapa en struktur och rutin som funkar för ditt hemmajobb – och håll dig till den. Boka in en kort promenad, spring upp och ned för trapporna och ta dina fikapauser.
  18. Vilka tider på dygnet brukar din energi dippa som mest? Planera in ett samtal till en kollega, eller något annat som piggar upp.Tre matlådor fyllda med grönsaker på ett bord
  19. Ät inte lunch vid datorn! Det kan vara lockande att sätta på Netflix och äta lunchen framför skärmen, men hjärnan behöver pausa. Gå ut och ät lunch eller sätt dig på en annan plats än där du jobbar.
  20. Lyssna på musik och gör spellistor som funkar och ger dig energi för olika faser under dagen.
  21. Planera din dag så att du får en rolig variation av arbetsuppgifter. Blanda högenergiuppgifter med lågenergiuppgifter.
  22. Träna tillsammans med dina kollegor innan jobbet eller på rasten. Digitalt eller tillsammans utomhus.
  23. Ta vara på dina pauser. Kör en digital fika med en eller flera kollegor där ni pratar om allt annat än jobb.
  24. Att utstråla samma energi i ett digitalt möte som i ett fysiskt är svår (särskilt om du halvligger i en soffa under en filt). Ett enkelt knep är att stå upp – du både får och ger mer energi!

Hjälp oss att höja energin

När du ska träffa oss på Science Park kan du alltid välja att träffa oss digitalt. Vi jobbar hela tiden på att göra våra digitala möten till så energifulla, kreativa och produktiva upplevelser som möjligt. Så, har du några tankar kring ett möte du haft med oss? Ge oss mer än gärna din feedback och dina tips. Antingen direkt under mötet, eller via mail.

Och vi lovar – vi jobbar inte i kavaj och mjukisbyxor. Eller…?

Community

Gillar du - precis som vi - idéer, företagande och att träffa inspirerande människor? Bli en del av vår community!

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår