Våra verktyg och toolkit

Hur vet du att din affärsidé är konkurrenskraftig och svarar på ett verkligt behov hos kunden? Och vilken påverkan har din idé har på samhälle och klimat? I en värld där marknaden hela tiden förändras är det viktigare än någonsin att kunna definiera och förstå det innersta syftet med din idé.

Vi har samlat några av våra bästa verktyg och modeller som hjälper dig att definiera och utveckla din affärsidé både strategiskt, effektivt och hållbart. Vi vet att de funkar, eftersom vi själva använder dem i vår affärsutveckling varje dag.

NABC-modellen – definiera din idé

NABC-modellen är ett effektivt verktyg när du står i startgroparna av din entreprenörskapsresa och vill konkretisera din idé. Modellen hjälper dig att definiera behovet (N – Need), tillvägagångssättet (A – Approach), fördelarna (B – Benefits) och konkurrensen (C – Competition) bakom din idé. NABC-modellen är även ett perfekt stöd för att säkerställa att du får med det viktigaste när du ska ta fram din första pitch.

Definiera din idé med NABC-modellen

BMC-modellen – utveckla din affärsmodell

BMC (Business Model Canvas) är en modell som hjälper dig att få en översikt över din affärsmodell. I stället för en långsiktig plan, får du en snabb bild av vad du vet idag och vad som är viktigt att fokusera på just nu.

Med hjälp av BMC-modellen kan du visualisera och vara kreativ med din affärsmodell. Det är också ett perfekt verktyg för att förstå hur förändringar påverkar olika områden av din verksamhet.

Business Model Canvas – utveckla din affärsmodell

MVP-modellen – gör verklighet av din idé

MVP-modellen (Minimum Viable Product) handlar om att snabbt lansera och testa en grundläggande version av din produkt eller tjänst, innan den är klar. När du utvecklar och testar en MVP får du i ett tidigt skede värdefull feedback på vad som är bra och vad som behöver utvecklas. Eftersom du testat din idé tidigt kan du göra om och göra rätt utan att behöva ta stora steg tillbaka i utvecklingen.

Och som vi på Science Park brukar säga: Om din idé är perfekt första gången du lanserar den, har du förmodligen jobbat med den alldeles för länge.

Se vår MVP-guide här

The Mom-test – ställ rätt frågor

Du har säkert hört förut att du aldrig ska vända dig till din mamma för att få ärlig feedback på din nya affärsidé? ”The Mom Test” är en metod för hur du ställer frågor som får dina potentiella kunder – och till och med din mamma – att säga vad de verkligen tycker om din idé. Metoden är skriven av entreprenören och författaren Rob Fitzpatrick och handlar i grund och botten om att ställa öppna frågor om dina kunders liv, utan att avslöja någonting om din lösning.

Så får du ärlig feedback på din idé

The Golden Circle – formulera ditt syfte

The Golden Circle används för engagera och inspirera genom tydliggöra ditt företags syfte. Modellen, som skapats av entreprenören Simon Sinek, har tre lager:

1. Varför – drivkraften bakom och anledningen till att du gör det du gör.
2. Hur – din unika metod eller strategi.
3. Vad – dina specifika tjänster och produkter.

Genom att alltid börja med ”varför” när du kommunicerar, kan du skapa en djupare emotionell koppling mellan kunden och ditt varumärke.

Crash Course – The Golden Circle

Våra affärsutvecklare hjälper dig att komma igång

Vi älskar idéer och vill gärna veta mer om din – men mest av allt vill vi hjälpa dig att utveckla den. Våra affärsutvecklare jobbar med ovan nämna modeller varje dag och hjälper dig gärna att du få ut så mycket som möjligt av verktygen, i rätt fas av din utvecklingsresa.

Här kan du boka coaching med en affärsutvecklare.

Vi ser fram emot att träffa dig!