Hemmamarknad Europa

Ordet framgångssaga passar väl in på beskrivningen av Infobric. På bara några år har byggsäkerhetsföretaget blivit ledande i Sverige och är nu på väg att etablera sig i Europa med första anhalt i England.

- Vi har bara touchat på den stora potentialen som vi har och som finns i byggbranschen, som dessutom är en tacksam bransch att jobba med. Det säger Kenneth Johansson, vd och en av grundarna för Infobric.

Peab, JM, NCC, Veidekke och Skanska, ja hela raden av Sveriges största byggare använder idag Infobrics tjänster. Inte illa för ett företag som såg dagens ljus 2004.

Enkelt förklarat utvecklar Infobric lösningar som gör att arbetet på en byggarbetsplats blir säkrare, effektivare, tryggare och mer lönsamt. Det handlar bland annat om digitalisering och webbaserade informationssystem som förenklar och gör byggprocessen smidigare med realtidsinformation från byggarbetsplatsen.

– Våra Internettjänster gör att man får stenkoll på att rätt personer är på rätt plats med rätt utrustning i rätt tid. Utrustningen och hårdvaran finns via våra partners maskinuthyrarna på hundratals försäljningsställen i Sverige, säger Kenneth Johansson.

Start vid fikabordet

Det var 2004 som Kenneth tillsammans med tre kompanjoner startade Infobric i liten skala. Tre av de fyra grundarna hade alla kontor i Science Park Jönköping. Kenneth Johansson berättar att de kände varandra sedan tidigare men att de jobbade med helt skilda saker.

– Vi diskuterade problematiken kring byggarbetsplatser och det bristande säkerhetstänkandet. Moderna säkerhetssystem fanns inte alls i byggbranschen. Vi såg ett tydligt behov, stor utvecklingspotential och ett tomrum som vi ville fylla. Vid kaffebordet såddes onekligen ett frö, säger han

Idén till Infobric växte alltså fram vid ett kaffebord i Science Park Jönköping. Idag har man 20 anställda varav de flesta sitter i samma hus där man en gång startade, fast i andra lokaler.

– Vi har kontor i andra städer också, bland annat i Stockholm och Oslo. Men vår bas och vårt huvudkontor är fortfarande kvar i Science Park. När vi startade satt vi i källarlokaler, idag är vi högst uppe på nionde våningen. Den resan var svår att förutse 2004, säger Kenneth Johansson, som berättar att man har kunder och flera samarbeten med konsulter i huset.

Europa väntar

2004 omsatte Infobric 0 kronor, 2011 är siffran uppe på 33 miljoner. Kenneth Johansson berättar att siktet är inställt på att passera den magiska 100 miljoners-gränsen. Etablering utanför Sverige innebär ett stort steg på vägen.

– Vår bas är och kommer att vara i Sverige men känslan är att vi är ett internationellt företag. Vi har redan kunder i våra nordiska grannländer men strategin är att etablera i hela Europa. Nu börjar vi med Storbritannien, där marknaden för oss är enorm. Om vi får ett bra fotfäste där ligger den internationella marknaden öppen för oss, avslutar Infobrics vd. ■

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår