Emma Wiklund – Affärsängel

Hur känns det att vara ett varumärke?

Det är både positivt och negativt att vara sitt eget varumärke. Emma S och produkterna förknippas självklart med den man är, det är samma värdegrund egentligen, så som man själv är. Fördelen är att jag jobbat i 23 år och blev känd som modell på 90-talet så jag är van vid det, men det är alltid en risk och man blir ganska utsatt. Det gäller att man sköter sig men du väljer också själv vad du gör och vad du pratar om i offentliga sammanhang.

Hur arbetar du för att bygga och stärka ditt varumärke?

Vid sidan av Emma S använder jag mig mycket av medierna, vilket jag inte varit lika engagerad i tidigare, det är så klart en fördel att vara igenkänd och ett sätt att få sin röst hörd. Jag bloggar på Damernas Värld vilket också förknippas med varumärket och jag är aktiv och twittrar där jag kan länka till aktiviteter och få en spridning på det sättet. I olika syften så är även föreläsningar ett sätt att stärka varumärket liksom att jag gärna är ute på Åhlénsvaruhusen och träffar personal och framförallt kunder. Att vara aktiv krävs för att man inte ska glömmas bort.

Vilka är de största utmaningarna med att driva eget?

Att hålla igång det hela och hålla intresset uppe, skapa intresse bland produkterna. Marknaden som Emma S riktar sig mot har väldigt många konkurrenter så det gäller att vara kreativ och få sin röst hörd på marknaden. Sociala medier är perfekt för detta syfte.

Hur skulle du beskriva dig själv som entreprenör, vilka är dina styrkor?

Förut sålde jag mig själv som produkt och så som jag var som modell är nog svaret på den frågan. Jag är positiv, jobbar gärna och tycker framförallt att det är roligt att jobba, jag känner en lustfylldhet i jobbet. Jag har ett motto, som kanske kan ses som lite naivt, men jag utgår alltid från att folk vill mig väl. Sedan är det klart att man även måste vara kritisk, men den positiva inställningen tror jag gör allting i livet mycket lättare.

Vad fick dig att investera i Jönköpingsföretagaren Ulrika Billingham och Dreamy Dot, och hur känns det att vara en affärsängel?

Ulrika ringde upp mig och var väldigt duktig på att prata om sin produkt. Hon hade en kreativ idé och Dreamy Dot är en jättebra produktsom jag själv skulle uppskattat och använt om de funnits när mina barn var små. Så det hade väl både att göra med att jag gillade produkten och Ulrika som person. Sedan är det väldigt roligt med den lokala anknytningen ocksa eftersom jag kommer från Jönöping.

Affärsängel låter ju väldigt fint, det känns kul, det vore härligt om man kunde hjälpa varandra mer i företagsvärlden. Till och med som konkurrenter borde man kunna utbyta tips och råd, inte avslöja strategier kanske men, det känns så förlegat att gå bakom ryggen och tävla.

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta till siten godkänner du att cookies används för detta ändamål. Läs mer.
Jag förstår