Att finansiera sin dröm

Dick Petersson och Andreas Larsson träffades första gången i augusti 2010 då de hamnade i samma projektgrupp i en kurs på Affärshögskolan i Jönköping. Uppdraget var att samarbeta om ett affärsförslag och Dick som tidigare arbetat inom husvagns-branschen presenterade sina tankar om hur man via ett affärsstöd borde kunna effektivisera handlarnas säljprocesser inom husvagn- och husbilsbranschen.

Dick och Andreas tog kontakt med Science Park Jönköping för råd om bolagsbildningen och tre veckor senare startades Verendus. Utvecklingen av den första produkten gjordes i nära samarbete med några husvagn- och husbilshandlare och den första versionen av Verendus Affärsstöd lanserades i februari 2011.

– Vi startade bolaget när vi fortfarande pluggade, så i början levde vi på studielån och  både pluggade och jobbade heltid. Det är kanon att CSN kan bistå med ”riskkapital” under studietiden säger Dick Petersson.

Inkubatorsprogrammet

Ett bolag startat och en produkt lanserad på bara några månader var ett bra resultat, men Dick och Andreas insåg snabbt att de skulle behöva flera delar i sitt CRM-system för att bli konkurrenskraftiga. Frågan var nu hur de skulle finansiera utvecklingen? Under hösten 2011 blev Verendus antagna till Science Park Jönköpings inkubatorsprogram och genom sin affärsutvecklare fick de tipset att via Almi söka så kallade produktutvecklingsmedel från Tillväxtverketvilket de fick beviljat med 50 % av kostnader upp till 180.000 SEK.

Under 2012 sökte och vann de också en plats bland de elva start-up-bolag som statliga Vinnova valt ut att satsa på nationellt, vilket gav ytterligare 300.000 SEK i utvecklingsmedel.

– Att söka offentlig finansiering är inte alls så svårt som man kanske tror säger Dick Petersson. Vi fick hjälp av vår affärsutvecklare att göra själva ansökan och med tanke på att vi fick den beviljad kan jag säga att det var väl investerad tid.

Tävlingar ger publicitet

Tävlingar av olika slag kan ge såväl pengar som publicitet och Dick och Andreas vann både Affärshögskolans Entreprenörstävling och utsågs till Årets Studentföretagare under 2012.

– Tävlingarna har definitivt sporrat oss och gett bekräftelse på att vi är på rätt väg, och även en del bra publicitet som gör det enklare att nå ut till potentiella kunder, leverantörer och samarbetspartners. Dessutom får man nya kontakter som kan vara värdefulla framöver förklarar Dick.

Företaget grundades i september 2010 av Dick Petersson och Andreas Larsson och sysslelsätter fem personer.